w

Oto pełne przedstawienie lig rankingowych w Apex Legends!

https://www.ea.com/pl-pl/games/apex-legends/news/ranked-leagues-mode-details

Twórcy podzielili się informacjami o rankedach w Apex Legends!


INFORMACJA Z BLOGA TWÓRCÓW

Naszym zdaniem Apex to dynamiczna gra, której opanowanie na najwyższym poziomie wymaga czasu i trudu. Ligi rankingowe powinny być miejscem, gdzie ambitni gracze (albo tacy, którzy tak o sobie myślą) będą mogli udowodnić swoje umiejętności i zdobyć uznanie za włożony wysiłek.

Cele lig rankingowych

Chcemy, aby ligi rankingowe przyniosły ze sobą powiew świeżości do Apex Legends, dzięki czemu gra stanie się dla naszych graczy jeszcze fajniejsza. Pomówmy o naszych celach w odniesieniu do nowej funkcji.

 

  • Nagradzanie ambitnych graczy za czas, który poświęcają Apex Legends. Zrobimy to poprzez drabinkę rankingową, pokazującą, jak wypadasz w porównaniu z innymi zawodnikami. Oprócz tego otrzymasz nagrody uzależnione od osiągniętej na koniec sezonu rangi.
  • Zapewnienie uczciwej rywalizacji poprzez matchmaking oparty na umiejętnościach graczy. Nikt nie powinien uważać się za najlepszego gracza, jeżeli ciągle pokonuje „noobów” w Mieście czaszek, dlatego matchmaking w ligach rankingowych pozwoli stanąć naprzeciw siebie graczom o podobnych umiejętnościach. Nie zawsze będziesz walczyć przeciwko graczom na identycznym poziomie (srebrni mogą na przykład walczyć ze złotymi), ale dobrani zostaną jak najlepiej, biorąc pod uwagę region i porę dnia.
  • Miejsce na szczycie drabinki dla najlepszych graczy pozwoli stworzyć metę „najlepszych zdolności” bez wymuszania konkretnego stylu gry. Dokonamy tego, nagradzając pozycję meczową oraz liczbę zabójstw (z konkretnymi limitami). W końcu zawodnicy wspierający i strategiczni nie powinni być nagradzani słabiej tylko dlatego, że nie zaliczyli 15 zabójstw podczas gry. Chcemy, by punktowanie było sprawiedliwe i skupiało się przede wszystkim na wygranych.
  • Stworzenie odpowiedniej metody oceny umiejętności w Apex Legends. Zaczniemy od systemu rankingowego bazującego na punktacji (dokładniej omówionej niżej, w sekcji Punktacja), lecz nie chcemy, by tak było zawsze. Będziemy się przyglądać graczom z rankingu, aby wiedzieć, dlaczego odnoszą sukcesy, jacy gracze pną się po drabince najszybciej oraz jak sprawuje się meta oparta na najlepszych zdolnościach. Naszym celem jest zbieranie danych od samego początku lig rankingowych, a z czasem także dostosowanie systemu. Gracze powinni się spodziewać cosezonowych miękkich resetów, po których ich pozycja nieco spadnie przed nowym sezonem, a także zmian w systemie punktacji, matchmakingu oraz w całej formie rankingowej na przestrzeni kolejnych sezonów.

 

Jak to działa

Przeprowadziliśmy symulacje systemu punktowego, wykorzystując prawdziwe dane graczy z sezonu 1., by dostosować nasze podejście do lig rankingowych. Pierwsza seria rankingowa będzie więc wyglądać następująco:

Serie i resety

Ligi rankingowe prowadzone będą w okresach zwanych „seriami”. Pierwsza z nich potrwa cały sezon 2. (od lipca do września). Przyszłe serie rankingowe mogą nie iść równolegle z większymi sezonami Apex, ponieważ gracze mogą potrzebować więcej czasu, aby określić swój prawdziwy poziom umiejętności. O czasie trwania serii porozmawiamy bliżej końca sezonu 2.

Rankingi

Ligi rankingowe wprowadzają 6 rang rywalizacji: brązową, srebrną, złotą, platynową, diamentową oraz Łowcę Apex. Wszystkie rangi z wyjątkiem Łowcy Apex dzielą się na 4 dywizje: przykładowo: złota IV, złota III, złota II i najwyższa spośród nich – złota I. Wszyscy gracze wraz ze startem lig rankingowych zaczną od rangi brązowej IV. Kolejne serie powinny uwzględniać pozycję z poprzedniej serii.

Punktacja

Gracze pną się po drabince dzięki systemowi punktacji. Postaraliśmy się, aby był on jak najbardziej przejrzysty, dlatego każdy może się skupić na tym, co pozwoli mu awansować. Wyniki bazują na punktach rankingowych (PR), w związku z czym podczas trwania sezonu można awansować lub spadać w rankingu.

Udział w każdym meczu rankingowym będzie kosztował liczbę PR zależną od twojej rangi:

  • brązowe mecze są darmowe
  • srebrne mecze kosztują 1 PR
  • złote mecze kosztują 2 PR
  • platynowe mecze kosztują 3 PR
  • diamentowe mecze kosztują 4 PR
  • mecze Łowców Apex kosztują 5 PR

W trakcie rozgrywki zdobywasz PR w zależności od osiągnięć. Zabójstwo zapewnia 1 PR, maksymalnie do 5 PR na mecz. Ukończenie rywalizacji w czołowej 10 warte jest 2 PR, w czołowej 5 – 4 PR, czołowa 3 zgarnie 7 PR, zaś zwycięzca – 12 PR. Punkty przyznawane są za najwyższy przedział, dlatego jeśli ukończysz mecz w czołowej 5, nie dostaniesz w sumie 6 PR za najlepszą 5 i najlepszą 10. Oznacza to, że maksymalnie możesz zdobyć 17 PR za mecz, bez uwzględniania opłaty wstępnej.

Gra ze znajomymi

Ligi rankingowe wymagają od gracza minimum 10. poziomu. Jeśli oczekujesz na grę w lobby ze znajomymi, system wyszuka rozgrywki dla gracza o najwyższej randze w lobby, lecz każdy gracz zapłaci według swojej indywidualnej rangi. Dzięki temu wyżej notowani gracze nie będą ciągnąć w górę niżej notowanych znajomych. Jeśli jako gracz o randze brązowej III jesteś w kolejce ze znajomym o randze diamentowej II, przygotuj się na ciężki mecz!

Pozycja na drabince

Od udostępnienia lig rankingowych wszyscy zaczną z rangą brązową, zaś od wyników każdego zależy, czy będzie szedł w górę, czy też w dół. Obecnie nie ma systemu degradacji w przypadku spadku w obrębie danej rangi, dlatego jeśli awansujesz do platynowej IV, niezależnie od liczby porażek nie wrócisz do złotej I – daną serię na pewno zakończysz w randze platynowej. Degradacja jest jednak możliwa między poszczególnymi dywizjami, dlatego jeśli podczas gry w randze złotej II twój dorobek punktowy spadnie poniżej 380 PR, wrócisz do złotej III. (System ten może ulec zmianie po zebraniu przez nas danych z pierwszej serii.)

Im jesteś wyżej, tym trudniejsze czekają cię mecze, dlatego bardzo liczymy, że wielu graczy pozna swój prawdziwy poziom i utrzyma go aż do końca pierwszej serii.

Nagrody

Koniec końców najlepszą nagrodą w systemie rankingowym jest uznanie twoich umiejętności oraz osiągnięta ranga. Jednocześnie chcemy także nagrodzić tych, którzy poświęcają swój czas i rywalizują w ramach drabinki. Będziemy przyznawać odznaki rankingowe serii 1. każdemu graczowi, w zależności od osiągniętej rangi na koniec serii. Pracujemy także nad innymi nagrodami, które pozwolą ci obnosić się ze swoimi osiągnięciami. Więcej szczegółów na temat pozostałych nagród podamy w trakcie trwania sezonu 2.

Rzuty karne

Mecze rankingowe postrzegamy jako starcia o dużą stawkę i konkretne nagrody. Dlatego oczekujemy, że zawodnicy biorący w nich udział wykażą się dużo większym zaangażowaniem w trakcie meczów, nawet jeśli niekoniecznie wszystko będzie szło po ich myśli.

Gracze, którzy opuszczają swoich towarzyszy, otrzymają karę do matchmakingu zarówno w rozgrywkach zwykłych, jak i rankingowych. Uniemożliwi im ona dołączenie do meczów przez czas adekwatny do częstotliwości, z jaką opuszczali mecze rankingowe. Przez opuszczenie rozumiemy wyjście z gry przed zakończeniem meczu, w tym podczas wyboru postaci, kiedy jeszcze żyjesz oraz gdy nie żyjesz, lecz członkowie twojej drużyny nadal mogą cię odrodzić.

Czas kary zaczyna się od 5 minut, jednak kolejne przypadki opuszczania meczów mogą go wydłużyć aż do tygodnia.

Odpuszczenie przegranej

Podobnie jak w kolejce elity, tak i w meczach rankingowych dostępne będzie odpuszczenie przegranej. Odpuszczenie przegranej oznacza wyzerowanie potencjalnie straconych PR w danym meczu. Przykładowo, jeśli w meczu diamentowym zajmiesz ostanie miejsce, lecz zanotujesz dwa zabójstwa, twój stan punktowy spadłby o 2 PR (-4 za koszt udziału, +2 za zabójstwa, co razem daje wynik -2). Odpuszczenie przegranej sprawi, że wynik ten będzie wynosił 0. Ma to zastosowanie tylko w przypadku, gdyby za twój występ musiały zostać odjęte PR – jeśli w opisanym przypadku zaliczysz pięć zabójstw i odpuszczenie przegranej, twój wynik punktowy będzie wynosił +1.

Na odpuszczenie przegranej mogą liczyć gracze, których towarzysze opuszczą grę, ewentualnie jeśli uznamy, że nie ponosisz odpowiedzialności za opuszczenie gry (np. wskutek błędu klienta). Na początku serii będziemy nieco bardziej pobłażliwi, jednak będziemy uważnie się przyglądać zachowaniu graczy. Jeśli stwierdzimy, że odpuszczenie przegranej jest nadużywane, podejdziemy do tej kwestii ze stanowczością.

Aktualizacje matchmakingu

Będziemy obserwować dane matchmakingu i na bieżąco publikować aktualizacje. Dzięki temu dowiemy się, jak długo gracze muszą czekać na sparowanie z osobami o tej samej randze, jak duża może być różnica w rangach graczy w jednym meczu itp. O aktualizacjach będziemy informować standardowymi kanałami (Reddit i Twitter).

 

Wszystko to zaplanowaliśmy na pierwszą serię lig rankingowych Apex Legends. Tak jak zawsze w przypadku gry Apex, możecie liczyć, że stale będziemy się czegoś uczyć i z czasem wprowadzać zmiany w systemie. Z pewnością dużo się nauczymy, gdy tylko zaczniecie piąć się po drabince. Czekamy na wasze pytania i uwagi – zgłaszajcie je poprzez media społecznościowe. Do zobaczenia na arenie!

 

–      Tangentiallogic, pinedsman i SpamminBandies