Bohater LoLa z 2009 roku jest obecnie najbardziej banowany w całej swojej historii. Co się z nim dzieje?
Czy Shaco powinien otrzymać osłabienia? Jak prezentują się jego statystyki?
W League of Legends regularnie pojawiają się aktualizacje, które mają na celu utrzymanie balansu głównie na Summoner’s Rift. Poszczególni bohaterowie, runy i przedmioty otrzymują wzmocnienia oraz osłabienia, kiedy ich statystyki wskazują na to, że potrzebują zmian.
Społeczność LoLa często jednak zwraca uwagę na to, że są elementy, których Riot nie poprawia, mimo że są one za słabe lub za mocne. Jeden z graczy wysnuł właśnie takie wnioski w odniesieniu do Shaco. Warto wspomnieć, że bohater jest obecnie najczęściej banowany w swojej całej historii.
Podobny skok miał w 2020 roku, na ten moment postać uchodzi za jedną z najbardziej irytujących w całym League of Legends. Ostatnie zmiany przechodził jeszcze w maju 2021, więc teoretycznie wcale nie tak dawno. Co się zmieniło od tamtego czasu?
Jak radzi sobie Shaco?
Użytkownik Reddita o nicku „Loooongshot” opublikował wpis, w którym wyraźnie zaznacza, że Shaco przekroczył winratio rzędu 52% we wszystkich możliwych rangach powyżej brązu, jednocześnie będąc wybieranym i banowanym w ponad 40% gier. Co więcej, jego współczynnik wygranych w diamencie 2 i wyżej wynosi piorunujące 55,76%.
Tym championem gra się early game tak, jakby był od samego początku nafeedowany, a następnie skaluje się do tego stopnia, że jest w stanie usunąć ADC na jedno E i podstawowy atak.
Nie rozumiem w jaki sposób nerfy Prowler’s Clawa miałyby się na nim odbić, skoro statystycznie jest to jeden z najgorszych budowanych na nim mitycznych przedmiotów.
Trzeba przyznać, że w przypadku Shaco wybór mitycznych itemów jest naprawdę spory. Gracze budują tego championa zarówno pod AP, jak i AD, a jego charakterystyczny zestaw umiejętności sprawia, że może on skorzystać nie tylko na przedmiotach przeznaczonych dla asasynów, ale i ADC.
Warto jednak zwrócić uwagę na to, że sytuacja zmienia się zależnie od tego, na jakie rangi się spojrzy. W dywizjach diamentu i wyżej Prowler’s Claw jest już trzecim najczęściej wybieranym itemem, a jego win ratio wynosi prawie 60%.
Warto wspomnieć, że w aktualizacji 11.13 czas odnowienia aktywowanej umiejętności Prowler’s Clawa zostanie zwiększony do 90 sekund z 60, a jako cel będzie można obrać już tylko przeciwnego bohatera. Nerfy te faktycznie zdają się nadto nie wpływać na bohatera grającego w dżungli, którego ganki nie powinny się zmienić.
Tak naprawdę nie wiadomo jednak, jak faktycznie prezentują się statystyki, którymi kieruje się Riot. Jeśli champion dalej będzie radził sobie tak dobrze, jak teraz, prawdopodobnie zostanie to uwzględnione w kolejnym patchu.