w

Riot wyjaśnia, dlaczego gracze nie widzą MMR i jaki ma to wpływ na matchmaking

W ostatnich tygodniach pojawiało się dużo propozycji od graczy League of Legends odnośnie tego, by ujawnić dokładny MMR.


MMR funkcjonuje w wielu grach i zazwyczaj było tłumaczone, jako bardzo długi ciąg cyfr, który dla przeciętnego gracza będzie kompletnie nieczytelny. Społeczność LoLa uważa jednak, że jest to na tyle ważny element gry, że powinien być publiczny.

W końcu zgodnie ze wszystkimi komunikatami od Riotu, jest to najważniejszy czynnik, decydujący o naszych sojusznikach i przeciwnikach, jakich spotkamy w kolejnym meczu. Dlaczego więc nie można by było go upublicznić w taki sposób, by każdy mógł porównywać nie tylko rangę, ale także MMR?

Riot o MMR w League of Legends

Gracz o nicku ezorethyk2 zapytał na Reddicie, dlaczego MMR jest w ogóle ukryte:

“Widzę dużo narzekania na matchmaking w ostatnich dniach, w moich grach, na grupach, na reddicie. I naprawdę, nie możecie być źli na ludzi, że irytują się na system matchmakingu, który opiera się na niewidzialnych liczbach.”

Z dłuższą odpowiedzią przyszedł RiotIAmWalrus, odpowiedzialny między innymi za kolejkę rankingową. Zaczął słowami, że naprawdę rozumie problem graczy.

“Spotykanie w grach osób o innych rangach może sprawić, że poczujesz się jak śmietnik, nawet, jeżeli MMR mówi, że jest to fair.”

Dlaczego więc nie widzimy MMR? Jest to wskaźnik, który reaguje najszybciej, jeżeli chodzi o “mierzenie” naszych meczów. Oznacza to tyle, że musi zmieniać się jak najszybciej, by znajdować odpowiednie mecze. Jest to coś zupełnie innego, niż ranga. Ta nie musi zmieniać się w każdym meczu i odpowiadać na “jakość występu” wręcz natychmiastowo.

MMR u każdego gracza dąży do ustabilizowania się. W momencie, gdy jesteśmy nowi, współczynnik ten dosłownie szaleje. Aż do momentu, w którym znajdzie nam odpowiedni dla nas poziom.

Jeżeli jesteście nowymi graczami, to Wasze MMR jest bardzo ruchome. Potrafi bardzo skakać i pokazywać coś, co nie do końca może być prawdą.

Oznacza to jednak, że może to być bardzo demotywujące. Po przegraniu czterech meczów z rzędu nie zmienia się Wasza ranga, a MMR faktycznie mocno leci w dół. Według Riotu mogłoby to niekorzystnie wpływać na samopoczucie gracza i sprawiać, że nie będzie chciał włączać League of Legends w kolejnych dniach.

Ustabilizowane MMR jest znacznie trudniej ruszyć z miejsca. Oznacza to tyle, że gracze, którzy rozgrywają bardzo dużo meczów muszą się nieźle natrudzić, by pójść wyżej. Widok praktycznie niezmieniającego się MMR również mógłby niekorzystnie wpływać na graczy.

Jaki wpływ na MMR na matchmaking?

Rioter wyjaśnia, że MMR nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na system wyszukiwania meczów. Wchodzi tutaj także poziom graczy, czy długość oczekiwania konkretnych osób na mecz i co ciekawe, to właśnie okres oczekiwania jest jedną z ważniejszych rzeczy.

Niektórzy mogą czekać na zbalansowany mecz i 15 minut, inni oczekują znalezienia go po 30 sekundach. MMR pomaga zdecydować, na jakim etapie gry znajduje się dana osoba i czy system może ją dopasować do szybszych, czy wolniejszych kolejek.

Jednocześnie słyszymy, że zależność pomiędzy MMR, a rangą może być lepsza i dlatego w następnym sezonie gracze mogą oczekiwać dużych zmian w kwestii dobierania przeciwników.