Ogromne nerfy doskoku Jett w patchu 4.08 w Valorancie. Gracze komentują: „To nie będzie już to samo”
Riot ujawniło duże zmiany doskoku Jett w zbliżającym się patchu 4.08.
Trzy ważne osoby zajmujące się Valorantem przedstawiły zmiany dotyczące jednej z najpopularniejszych agentek. Na celowniku twórców jest jej doskok, który uznali za źle wpływający na kondycję gry.
W związku z tym ma się on już niedługo zmienić, a gracze będą zmuszeni do przestawienia się i nauczenia nowego sposobu jego używania. Teraz Jett stanie się nieco trudniejsza i nie będzie wybaczać już tak wielu błędów.
Zmiany dotyczące Jett
Chociaż na samym początku Jett była uznawana za agentkę raczej słabą, przez co była dość rzadko grana, to bardzo szybko się to zmieniło. Teraz trudno rozegrać mecz, w którym się nie pojawia.
Głównym atutem bohaterki jest jej niesamowita mobilność. Jest ona w stanie szybko ulotnić się z przegranej pozycji praktycznie bez żadnych konsekwencji. To właśnie chce zmienić Riot w najbliższej aktualizacji oznaczonej numerem 4.08.
Ewolucja percepcji potencjału Jett robi wrażenie – postać, która kiedyś była uważana za jednego z najsłabszych agentów w wersji beta, teraz stała się filarem większości składów. Zespół zawsze był zachwycony wkładem wnoszonym przez Jett do drużyny. Mamy na myśli przełamywanie linii obrony w trakcie wykonywanych akcji oraz serwowanie spektakularnych zagrań dzięki imponującym umiejętnościom mechanicznym. Stało się jednak tak, że inne aspekty jej wpływu na grę w niepokojący sposób wykroczyły poza podstawowy cyk taktyczny VALORANT.
Aby to naprawić, aktualizację przejdzie Pomyślny Wiatr Jett:
- Pomyślny Wiatr
- Gdy naciśniecie klawisz umiejętności, po niewielkim opóźnieniu Jett aktywuje 12-sekundowe okienko, w trakcie którego zostaje wzmocniona, aby przy następnym naciśnięciu klawisza wykonać doskok.
- Jej ładunek Pomyślnego Wiatru przepada niezależnie od tego, czy wykona doskok, czy też okienko wygaśnie – można go jednak odzyskać, dokonując dwóch zabójstw.
Oto jak wygląda prezentacja nowej umiejętności w grze:
Dzięki najnowszej aktualizacji chcemy sprowadzić Jett z powrotem do głównego obiegu. Skłonimy ją do dyktowania własnych warunków, a następnie wykorzystania okienka na doskok – dzięki temu powinna nam zafundować emocjonujące zagrania będące jej znakiem rozpoznawczym. W ten sposób inni uczestnicy rozgrywki otrzymają wyraźny sygnał, że Jett podjęła przemyślaną decyzję. Gracze będą musieli przystosować się do nowego doskoku Jett. Uważamy jednak, że takie rozwiązanie najlepiej pomoże zachować tożsamość agentki, a jednocześnie poprawić kondycję gry.
Okazuje się, że nie było to jedyne rozwiązanie, jakie testowali twórcy. Jak podają pracownicy, było ich naprawdę wiele, ale ostatecznie właśnie to okazało się najlepsze.
Opracowaliśmy i przetestowaliśmy dziesiątki prototypów doskoku, które okazały się niewystarczające. W przypadku niektórych z nich nie trzeba było dwukrotnie naciskać przycisku umiejętności „Doskok”, ale mimo to gracze odbierali je jako mniej intuicyjne. Inne wydawały się lepsze dla osób grających Jett, my jednak nie mieliśmy przekonania, że usuną problemy z kondycją gry, które zamierzaliśmy rozwiązać.
Co ciekawe to właśnie perfekcja graczy doprowadziła do zmiany. Fani postaci nauczyli się korzystać z umiejętności w takim stopniu, że stała się ona OP. Oto najważniejsze powody aktualizacji umiejętności podane przez Riot:
- Doskok nie był obwarowany żadnymi wymogami, dlatego agentka zawsze mogła skorzystać z ucieczki bez konieczności podejmowania świadomej decyzji. Taka swoboda dawała Jett niezamierzoną możliwość ciągłego zajmowania obszaru lub utrzymywania niecodziennej pozycji, przy czym agentka nie musiała korzystać z umiejętności. Takiemu schematowi gry nie mógłby dorównać żaden inny agent. Umożliwia on Jett wywieranie ogromnego nacisku w meczu w sposób, który bywa uciążliwy, zwłaszcza w przypadku osób z wysokim MMR lub w rozgrywkach zawodowych.
- Wspomniany brak świadomych decyzji wywoływał wrażenie, że agentka grała poza cyklem taktycznym, zasad którego przestrzegają pozostali agenci. Jett zbyt często nie musiała wykorzystywać wyczucia gry, bez którego inni agenci nie mogliby liczyć na powodzenie. Działo się tak dlatego, że reaktywny doskok niwelował jej własne błędy strategiczne lub świetne decyzje taktyczne przeciwników.
- Jak już wspomnieliśmy w szczegółowym omówieniu kontrolerów, jedna z naszych głównych filozofii projektowania nakazuje, aby agenci byli wyraziści, a także mieli widoczne mocne strony, generując zarazem koszty w postaci utraconych korzyści w porównaniu z innymi postaciami. Siła Jett, potrafiącej zarówno doskoczyć podczas ataku, jak i utrzymywać pozycje w połączeniu z Opem – i dysponującej nieograniczoną możliwością ucieczki – sprawiła, że miała ona duży potencjał pozbawiony poważniejszych wad. Chcemy, aby zachowała ona możliwie jak najwięcej agresywnej mocy w ofensywie – mamy jednocześnie zamiar ograniczyć jej defensywną moc z Opem.
- Okazało się, że nawet w najlepiej skoordynowanej rozgrywce ciężko jest prowadzić strategię wymierzoną w Jett. A jej dostęp do natychmiastowej ucieczki (nie mówiąc już o pojawiających się na żądanie dwóch zasłonach dymnych) zmarginalizował większość narzędzi, jakie pozostali agenci mają do dyspozycji w starciu z tą postacią.
Ogólnie rzecz biorąc, chcemy, by Jett miała swoje mocniejsze chwile oraz żeby mogła wykonywać doskoki. Zależy nam jednak na stworzeniu realnej przestrzeni do gry w kontrze do tej postaci i na tym, by osoby grające Jett z większą rozwagą korzystały z jej umiejętności.
Z jakiego powodu Riot Games podjęło taką decyzję? Okazuje się, że nie dało się dostosować do jej poziomu innych agentów. Umiejętność szybkiego odskakiwania była na tyle silna, że to właśnie ona musiała zostać znerfiona i buffy innych postaci nie były możliwe.
Reaktywny potencjał Jett wyparł konkurencję w postaci innych agentów i nadwyrężył zasadniczy atut taktyczny gry do tego stopnia, że według nas próba dostosowania innych postaci do tej agentki byłaby ryzykowna.
Ważne jest, aby agenci jako całość pozostali wyważeni względem broni i map, dzięki czemu nasz cykl taktyczny nie będzie zagrożony. Wzmacniając jednego agenta przeciw innemu, który wyłamuje się z tego cyklu, na krótką metę moglibyśmy pozbyć się pewnych utrapień. Narazilibyśmy jednak na szwank taktyczny atut rozgrywki, który według nas jest kluczowy w VALORANT. Najprościej rzecz ujmując, w kontekście wyważenia zamierzamy zachowaćintegralność rozgrywki oraz cykl taktyczny.
Wspomniano także o balansie Sovy, który nastąpił przed nadchodzącym patchem 4.08:
Nie chodzi wyłącznie o istniejące wyważenie szturmowców, jako że potencjał Jett utrudnia również tworzenie istotnych i realnych alternatyw dla osób grających szturmowcami. Czasami sprawiało ono, że trudno było wyważyć innych agentów. Podchodziliśmy na przykład z rezerwą do osłabienia Sovy przed wprowadzeniem patcha 4.08, ponieważ jego zdolność użytkowa decyduje o tym, ilu z was ma do czynienia z Jett w skoordynowanej grze. Uznaliśmy, że koniecznie trzeba zaktualizować polegającą na doskoku umiejętność Jett, aby uniknąć modyfikacji całej gry właśnie wokół niej.
Rioterzy mają nadzieję, że nowa wersja postaci spodoba się graczom, zostanie ona dobrze przyjęta i wciąż będzie użyteczna na podobnym poziomie.
Liczymy na to, że wprowadzone zmiany sprawią, że Jett będzie w odbiorze równie mocna i reaktywna, co wcześniej, dyktując jednocześnie warunki zgodnie z regułami gry. Zamierzamy dopilnować, by Jett mogła zachować wyjątkową pozycję w gronie agentów, zapewniając pozostałym postaciom nieco przestrzeni, a także gwarantując, że będziemy w stanie chronić atut taktyczny VALORANT w przyszłości.
Omawiana zmiana powinna znaleźć się w grze już niedługo wraz z aktualizacją 4.08.