Reklama

Czy strony typu op.gg zwiększają toksyczność w LoLu? Dlaczego gracze uważają, że tak?

League of Legends

Reklama

Część fanów League of Legends twierdzi, że strony ze statystykami powodują, że gracze są bardziej toksyczni.

Reklama


Toksyczne zachowania w grze od Riot Games to prawdziwy problem i twórcy od lat próbują jakoś temu zaradzić. Niektórzy gracze nie radzą sobie z emocjami i wyładowują negatywne odczucia na sojusznikach lub przeciwnikach. Poza ostrą krytyką umiejętności czy stylu gry pojawiają się również docinki kierowane w stronę członków rodziny czy liczne groźby.

Według wielu powodem takiego stanu rzeczy jest kiepskie podejście Riotu i zbyt słabe kary. Inni twierdzą, że toksyczność to nieunikniona część darmowych gier, szczególnie tak popularnych jak LoL. Są też tacy, którzy uważają, że niewłaściwe zachowania stają się częstsze przez strony ze statystykami, takie jak op.gg. Dlaczego?

Różne powody toksyczności w grze

Powody toksyczności w grach mogą być różne. Niektórzy nie radzą sobie z porażką i obrażają swoich sojuszników, obwiniając ich o przegraną. Inni denerwują się, gdy są campieni lub dają się prowokować wrogom, którzy z nich kpią. Nie brakuje też trolli, którzy uprzykrzają rozgrywkę innym dla zabawy, ponieważ złość i smutek reszty graczy dają im satysfakcję.

Reklama

Jest też jeszcze jeden powód, o którym mówi się znacznie rzadziej. Jeden z graczy poruszył temat stron ze statystykami, których obecnie jest całkiem sporo. Gracze mogą śledzić swoje postępy w wielu miejscach. Strony takie jak leagueofgraphs.com czy op.gg oferują dostęp do przeróżnych informacji, w tym m.in. win rate, ilość rozegranych gier, K/D/A, najczęściej wybierani bohaterowie i nie tylko.

W jaki sposób coś takiego może wpływać na toksyczność?

Wielu graczy League of Legends wyrobiło sobie nawyk sprawdzania profilów sojuszników i przeciwników, których wylosowało w konkretnym meczu. Niestety niektórzy traktują zdobyte informacje zbyt poważnie i zakładają, że skoro dany gracz bardzo słabo zagrał w poprzednim meczu, to na pewno jest beznadziejny i tym razem również zagra źle.

Jeden z graczy wypisał przykładowe teksty, które można przeczytać po rozpoczęciu gry w LoLu:

Ten koleś ma 39% win rate na tej postaci. GG. ff15 

LOL. Mid lane 3/7 w poprzedniej grze, surr 15. 

jungler z 41% win rate, gg, siedzę pod wieżą.

ADC przegrał 3 ostanie gry. to koniec. go next. 

Oczywiście to tylko kilka przykładów. Tego typu wypowiedzi może być znacznie więcej. Niektórzy wyśmiewają dywizje graczy, inni komentują ich niedawne statystyki.

Według osób, które twierdzą, że strony typu op.gg nasilają toksyczność, powyższe komentarze nie pojawiłyby się, gdyby gracze nie mieli dostępu do zapisu informacji z poprzednich gier.

Tak wiele meczów byłoby o 112% lepszych, gdyby 13-latkowie nie przegrywali gry już podczas wyboru bohaterów. Boją się, jacy to „źli” są ich koledzy z drużyny, podczas gdy tak naprawdę są na tym samym poziomie, co oni. 

Jeśli jesteś w tej samej drużynie z kimś, kogo uważasz za śmiecia, bo przejrzałeś jego profil na op.gg… to uwaga – ty też jesteś śmieciem. Nie byłbyś w tej samej dywizji, jakbyś był o niebo lepszy. 

Część komentujących zauważyła, że powyższe zachowania przejawiają osoby w każdym wieku, nie tylko nastolatkowie, o których wspomina autor wypowiedzi.

Inni dołożyli do jego słów więcej przykładów, jak choćby dobrze znane teksty o hardstuckowaniu w danej dywizji.

Niestety nie ma statystyk, które mogłyby podsumować faktyczny wpływ stron z profilami graczy na toksyczność w samej grze. Część społeczności jest jednak pewna, że wpływ ten istnieje i dało się go odczuć w niejednym meczu.

Reklama

Bądź na biężąco zaobserwuj oraz dołącz do naszej społeczności.

Nie przegap najważniejszych wiadomości i śledź nas na X.

Czytaj więcej
Reklama
Reklama