Niebieska strona wygrywa zdecydowaną większość profesjonalnych rozgrywek w League of Legends. O co chodzi?
Wbrew pozorom strony na Summoner’s Rift nie są sobie równe.
Mimo że najpopularniejsza mapa, którą można spotkać w League of Legends, jest praktycznie symetryczna, większość graczy dalej będzie preferowała jedną z jej stron. Kolor przypisany drużynie ma znaczenie już w menu wyboru bohatera – jeden zespół wybierający jako pierwszy będzie miał możliwość picknięcia najbardziej pożądanej postaci, a drugi ma dostęp do tzw. last picka, który pozwala lepiej dostosować się do sytuacji.
Zwracając uwagę na statystyki, można zauważyć, że współczynnik wygranych zależnie od strony nie jest równy. Według leagueofgraphs.com niebieska drużyna zwycięża 50,8% gier, a czerwona 49,2%. Przy tak ogromnej próbce jest to całkiem spora rozbieżność. Jak jednak wygląda sytuacja w profesjonalnych rozgrywkach?
Rozbieżność na profesjonalnej scenie LoLa
Gracz o nicku masterm0123 postanowił podsumować rozegrane do tej pory gry w turnieju MSI i przeanalizował to, jak strona mapy wpływa na współczynnik wygranych profesjonalnych drużyn.
- RNG vs PSG
- Współczynnik zwycięstw strony niebieskiej: 75%
- Współczynnik zwycięstw strony czerwonej: 25%
- DK vs MAD
- Współczynnik zwycięstw strony niebieskiej: 60%
- Współczynnik zwycięstw strony czerwonej: 40%
- DK vs RNG
- Współczynnik zwycięstw strony niebieskiej: 100%
- Współczynnik zwycięstw strony czerwonej: 0%
- Ogólny win rate strony
- Niebieska: 79%
- Czerwona: 21%
ZOBACZ – Ilu graczy LoLa dostało wczoraj darmowego skina? Riot przyznaje, że tego się nie spodziewał
Gracze zwrócili uwagę na fakt, że niebieska strona ma prostszy dostęp do dwóch heraldów oraz barona, a czerwona do smoka, który we wczesnych fazach gry nie jest aż tak ważny. Jeden z Rioterów – NovaAsterix pokazał natomiast, co może mieć wpływ na takie rozbieżności w statystykach.
Kiedy jeszcze pracowałem nad League i przyglądałem się tej sprawie, zauważyłem, że dla nieprofesjonalnych graczy jest to bardzo często kąt, pod którym ustawiona jest kamera. Bohaterom takim jak Singed czy Rammus nie robi to różnicy, ale Rumble, Xerath, Nidalee etc. tracą naprawdę dużo po stronie czerwonej. Przy tej starej analizie problem nie dotykał Twisted Treeline oraz Dominiona.
Rioter wspomniał również o tym, że chciałby porównać statystyki wspomnianego Rumble’a oraz Udyra, u którego strona nie powinna mieć takiego wpływu na współczynnik wygranych.