Riot o poprawkach bohaterów LoLa. Od czego zależą zmiany w mikropatchach?
Jak twórcy decydują o tym, kiedy mikropatchować championa, a kiedy czekać na zwykłego patcha?
W League of Legends jest ponad 150 postaci, a ich liczba ciągle rośnie. Wiadome jest, że osiągnięcie idealnego balansu przy tak dużej różnorodności bohaterów graniczy z cudem, więc do gry regularnie dodawane są patche, które osłabiają lub wzmacniają konkretne jednostki.
Czasem bywa jednak tak, że Riot musi reagować wcześniej. W takiej sytuacji wydawany jest tak zwany mikropatch, który ma na celu poprawę konkretnego bohatera, np. osłabienie go.
Kiedy tego typu poprawki pojawiają się na serwerach? Okazuje się, że Riot ma pewne kryteria w tym temacie, z którymi warto się zapoznać.
Kiedy trzeba mikropatchować bohatera LoLa?
O tym, kiedy trzeba wydać mikropatcha, a kiedy można poczekać do zwykłej aktualizacji, wypowiedział się Jeevun Sidhu, znany jako Riot Jag, główny projektant gry w zespole Summoner’s Rift.
Ogólnie rzecz biorąc, wprowadzamy mikropatche bohatera, jeśli zmiana wyważenia zadziała mocniej niż powinna. Jeśli na przykład mieliśmy bohatera z współczynnikiem zwycięstw, który był tylko 1–2% powyżej granic systemu wyważania, ale został osłabiony o 5–6%, rozważymy szybką poprawkę. Ostatnim razem stało się tak pod koniec 2020 roku. Gdy osłabienie Kayna obniżyło jego współczynnik zwycięstw o około 6%, postanowiliśmy to naprawić. Jeśli zmiana współczynnika jest nieco mniejsza, to z reguły czekamy do kolejnego patcha i ponownej oceny przy większej ilości danych.
Jeśli chodzi o nowych lub zaktualizowanych bohaterów, podchodzimy do wyważenia (i mikropatchów) trochę inaczej, ponieważ gracze wciąż uczą się bohatera i nie ma żadnych istniejących danych, z których można by skorzystać. W takich przypadkach wykorzystujemy wstępnie ustalony zakres wskaźnika zwycięstw, aby określić, czy potrzebny jest mikropatch. Aby określić te zakresy z wyprzedzeniem, patrzymy na rodzaj krzywej maestrii, jaką podejrzewamy, że bohater będzie mieć, a następnie wykorzystujemy to, by ustawić odpowiedni zakres współczynnika zwycięstw. Na przykład spodziewalibyśmy się, że bohater (np. Aphelios) zacznie z niższym współczynnikiem zwycięstw, który rósłby wraz z upływem czasu, podczas gdy łatwiejszy bohater (np. Neeko) może rozpocząć od wyższego wskaźnika zwycięstw, który rósłby wolniej.
Czasem nowy bohater jest zbyt silny lub zbyt słaby w dniu premiery. Bohaterką, która wymagała nerfów niedługo po premierze, była Samira.
Wykorzystujemy te informacje do skonstruowania prawdopodobnych granic współczynnika zwycięstw na dzień 0 (premiera), dzień 1 i dzień 7. Jeśli bohater w ogóle nie jest w stanie wyjść poza te granice, to szybko wprowadzimy mikropatche jako natychmiastową reakcję na sytuację. Świeży przykład: współczynnik zwycięstw Samiry w dniu 0 wynosił ponad 50%, co mówi nam, że została wypuszczona jako zbyt silna (50%+ to zazwyczaj całkiem wysoko jak na nowego bohatera), więc osłabiliśmy ją w mikropatchu.
Jeśli chodzi o bugi związane występujące w League of Legends – Riot stosuje pewne kryteria, które muszą zostać spełnione, by wprowadzić poprawki przed normalnym patchem.
Porozmawiajmy o błędach… Najprostszym sposobem na ocenienie, czy powinniśmy naprawić błąd w mikropatchu, czy poczekać na kolejny patch, to połączenie 1) prawdopodobieństwa występowania błędu (np. jeśli wymaga to 100 minut gry, to zapewne nie jest wielki problem) oraz 2) jak poważny jest błąd (np. czy powoduje wyrzucenie kogoś z gry? Jeśli tak — lepiej mikropatchować).