Wyjaśnienie najważniejszych pojęć z League of Legends. Co musi wiedzieć początkujący gracz?
Oto lista znanych terminów z LoLa. Warto je poznać jak najwcześniej.
W League of Legends jest wiele terminów, powiedzeń i określeń, które mogą być problematyczne dla nowego gracza. Nie wszystkie potoczne nazwy są tak oczywiste, jak może się wydawać. Warto poznać je już na początku swojej przygody z grą, ponieważ później o wiele łatwiej komunikować się z drużyną czy zrozumieć przeróżne poradniki, czy to w formie artykułów, czy filmików na YouTube.
Oto kilka najpopularniejszych określeń z LoLa oraz wyjaśnienie, co dokładnie znaczą.
Słowniczek terminów z LoLa
Gank
Gank to termin, który pozwala określić roamowanie sojusznika (przeważnie junglera) na linię, aby pomóc rozprawić się z przeciwnikiem. Gank ma na celu zaskoczenie przeciwnika oraz zapewnienie przewagi liczebnej w walce.
W większości przypadków gank odnosi się do junglera, który poświęca swój czas na pokonywaniu stworów w jungli oraz pomaganiu sojusznikom w alejach właśnie za pośrednictwem omawianych ganków.
Aggro
Warunki na otrzymanie aggro turreta czy Baron Nashora znacząco się od siebie różnią, jednak termin znaczy to samo w obu przypadkach.
Camp
Określenie „camp” ma w League of Legends dwa znaczenia:
- Pierwsze – oznacza obóz w jungli. Może być to określenie na dowolne neutralne potwory znajdujące się w lesie – Grompa, Krugi, Raptory czy Wilki. W tym znaczeniu często wypowiadają się junglerzy, np. „idę zrobić jeszcze dwa campy”.
- Drugie – camp w odniesieniu do sytuacji na linii oznacza campienie – wielokrotne gankowanie danego gracza/graczy, by ci byli jak najbardziej w tyle lub nawet poddali się i wyszli z gry.
Pixel Brush
Termin pixel brush odnosi się do dwóch krzaków, które można znaleźć na rzece po obu stronach środkowej alei. Nazwa odnosi się do ich stosunkowo niewielkiego rozmiaru, który fani często komentują jako „szeroki na jeden piksel”. Nazywane są również „river brushes” i czasami wykorzystywane są przez całe drużyny w celu zaskoczenia przeciwników we wczesnych fazach gry.
FF15
Jest to popularny skrót, który oznacza poddanie się w 15 minucie gry – surrender at 15. Używany jest zazwyczaj w grach, w których od samego początku przewaga wroga jest miażdżąca i jest mała szansa, że mecz skończy się zwycięstwem. Gracze piszący FF15 na czacie sugerują, by drużyna poddała się w możliwie najkrótszym czasie, czyli po 15 minutach od rozpoczęcia meczu.
- ZOBACZ – Rengar otrzyma dodatkową umiejętność pasywną na swoim ulcie. Riot chce, by bohater LoLa miał łatwiej
Fog of War
Fog of war (mgła wojny) to forma blokowania wizji na mapie. Mgła pojawia się w miejscach, w których drużyna nie ma wizji – nie znajduje się tam żaden sojuszniczy bohater, minion czy totem.
Funnel
Funnel to strategia, która polega na skupianiu się na pojedynczym sojuszniku. Zapewnianiu mu jak największej ilości złota i doświadczenia. W przeszłości na środkowej alei można było trafić na Tarica, który swoje złoto oraz doświadczenie oddawał Masterowi Yi z jungli, a w późniejszych fazach gry skupiał się na jego osłanianiu. Riot ograniczył skuteczność tej strategii, jednak czasami dalej można trafić na jej wariacje.
Inting
Inting to skrócona forma „intentionally feeding”, czyli celowego umierania i oddawania przewagi wrogom. Często mianem intu określa się trollowe zachowania, utrudnianie gry sojusznikom, umieranie od wież czy potworów w jungli. W skrócie są to zachowania szkodzące drużynie i ciągnące ją w stronę porażki. W League of Legends często nadużywa się tego określenia w stosunku do początkujących graczy. Gorsza gra i słabsze statystyki nie są równoznacznie z intowaniem.
OOM
Ten tajemniczy skrót pochodzi od „out of mana”, czyli informacji, że graczowi skończyła się mana i zapewne zamierza cofnąć się do bazy. Skróty używa się zazwyczaj w celu poinformowania sojuszników, że nie warto inicjować walki, ponieważ bez many postać nie jest odpowiednio użyteczna. Skrót nie jest szczególnie popularny, ponieważ część osób woli zapingować procent swojej many wprost z paska. Mimo to warto znać znaczenie tych liter, ponieważ wciąż istnieją gracze, którzy w ten sposób porozumiewają się z drużyną.
Run it down
Zwrot „run it down” odnosi się do praktyki często podejmowanej przez toksycznych graczy. Zachowanie to polega na celowym wbieganiu w przeciwnika i ciągłym oddawaniu mu killi.