w

Wyważenie każdej z map w CSGO. Która z nich najbardziej faworyzuje CT i TT?

Większość map w CS:GO jest naprawdę dobrze wyważona, choć niektóre lokalizacje faworyzują jedną ze stron.


Counter-Strike: Global Offensive ma mnóstwo wad, lecz nie można mu zarzucić źle wyważonych plansz. Większość map jest naprawdę świetnie zbilansowana, choć nie jest to całkowite 50/50.

Dodatkowo niektóre pole walki posiadają w tej kwestii swoje słabe punkty i w niektórych lokalizacjach faworyzują jedną stronę nad drugą.

Jak prezentuje się stronniczość poszczególnych map w CS:GO?

Ancient

Jeśli chodzi o 2022 rok to Ancient jest zdecydowanie najbardziej stronniczą mapą dla strony CT. Plansza posiada wąskie przejścia, w których gracze drużyny broniącej mogą się łatwo skryć i w ten sposób zaskoczyć swoich przeciwników. W ten sposób są jednocześnie w stanie pokrzyżować im szyki.

Co ciekawe, według serwisu HLTV antyterroryści mają 54% większą szansę na odniesienie zwycięstwa, czyli aż o 7% więcej, niż najlepiej zbilansowane Inferno.

Nuke

Sytuacja Nuke’a jest bardzo podobna do sytuacji Ancient. Mapa posiada podobne cechy konstrukcyjne, zatem CT ma przewagę na tej samej zasadzie. Ponadto posiada ona niebezpieczne przejścia, przez które muszą przechodzić terroryści, aby móc zaatakować bombsite. Sam ruch natomiast musi odbywać się w dużej mierze po cichu, ponieważ w przeciwnym razie przeciwnicy mogą w łatwy sposób wykryć członków ekipy atakującej.

Overpass

W przypadku Overpassa ekipa terrorystów może mieć pewne problemy, ponieważ mapa nie jest idealnie wyważona i faworyzuje CT. To plansza stosunkowo lepiej zbilansowana, niż Ancient czy Nuke, lecz nadal pozostawia trochę do życzenia.

Fakt, że jest dwupiętrowa, przemawia na korzyść antyterrorystów, którzy mogą szybko przemieszczać się między BS-ami, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. W związku z tym ataki muszą być pewne, ponieważ posiłki drużyny broniącej mogą dotrzeć naprawdę szybko.

Mirage

Mirage to jedna z najbardziej zrównoważonych map w Counter-Strike’u: Global Offensive. Jeśli chodzi o pojedyncze lokalizacje, to BS A jest łatwiejszy do zaatakowania. Na B antyterroryści mają większą kontrolę, ponieważ miejsce to jest bardziej zamknięte dla ekipy atakującej, która musi przeciskać się tam dywanami lub uporać się z midem, by wejść od shorta.

Vertigo

Wielu graczy omija Vertigo, ponieważ nadal jest to stosunkowo nowa mapa, lecz podczas profesjonalnych rozgrywek pojawia się dość często. To mapa, która pozwala terrorystom na zaskakiwanie swoich rywali w wielu lokalizacjach, dzięki czemu faworyzuje ekipę atakującą. Ponadto niewielkie rozmiary planszy pozwalają na wiele pojedynków, w których liczy się przede wszystkim umiejętność strzelania i oczywiście broń.

Z dobrą taktyką terroryści mają pewną przewagę. Bardzo często wystarczy po prostu dobry plan i kilka skutecznych granatów, aby przejąć bombsite i zaplantować tam bombę.

Dust 2

Dust 2 konstrukcyjnie jest dość starą mapą, nawet mimo drobnych przeróbek, które na przestrzeni ostatnich lat wprowadziło Valve. W związku z tym dość mocno faworyzuje stronę terrorystów, którzy mają całe mnóstwo możliwości ataku.

Drużyna atakująca może ustawiać plan na rundę dosłownie pod swój ekwipunek, ponieważ możliwości jest wiele. Warto dla przykładu wybrać się na długą, kiedy posiada się w drużynie snajperki. W przypadku PM-ów dobrze jest pomyśleć o górnym i dolnym tunelu. Dodatkowo na BS-ie B mało jest skutecznych kryjówek, choć i atak na niego nie jest uproszczony ze względu na prowadzący do tej lokalizacji tunel.

Inferno

Inferno jest najlepiej wyważoną mapą w CS:GO, lecz oczywiście nie jest doskonała. Wiele przejść na BS A sprawia, że terroryści mają spore szanse na to, aby uporać się ze swoimi przeciwnikami. Według współczynnika wygranych strona atakująca na 53% szans na zwycięstwo.

Ciekawostką może być fakt, że Train był planszą, która faworyzowała ekipę antyterrorystów i gdyby decyzją Valve nie została wyjęta z puli byłaby trzecią najbardziej stronniczą mapą.