Czy w niższym ELO można spotkać smurfa w każdej jednej grze LoLa?
Czy smurfy faktycznie uniemożliwiają wspinaczkę w rankingu?
Wielu graczy niższego poziomu ma tendencję do niezauważania własnych błędów i tłumaczeniu się wieloma innymi aspektami gry, które często nie mają większego związku. Przez to ludzie, którym udało wspiąć się wyżej, często krytykują tych pierwszych i przykładowo uważają, że niemożliwym jest, aby spotykać smurfa w każdej ze swoich rozgrywek, ale jak jest naprawdę? Jeden z graczy postanowił przeanalizować dane w naprawdę prosty sposób i doszedł do zadziwiających wniosków.
Czy napotkanie smurfa w każdej z rozgrywek jest możliwe?
Wielu z góry odpowiedziałoby na powyższe pytanie przecząco, gdyż „jest to niemożliwe nawet jeśli każdy z wyższego elo smurfowałby w tym samym momencie, ponieważ graczy w nim jest dużo mniej.”
Powyższe zdanie może być mylące i gracz postanowił skupić się na wyjaśnieniu dlaczego. Prawdą jest, że około 90% graczy znajduje się w złocie i poniżej niego, a w wyższych dywizjach, za które uznawana jest platyna+ znajduje się około 10%.
Szanse na trafienie smurfa można przyrównać do rzutu kostką. Jeśli wykonać jeden rzut to otrzymanie 6 w rezultacie nie jest bardzo prawdopodobne. Gdyby natomiast rzucić kością 10 razy, prawdopodobieństwo co najmniej jednej szóstki drastycznie wzrasta.
ZOBACZ – Blood Moon Janna – koncept tak dobry, że wygląda jak oficjalna skórka
Podczas gdy faktycznie o wiele więcej graczy znajduje się w niższych dywizjach, to w losowej grze jest 10 szans, aby jednym z graczy był smurf. W przypadku, jeśli mowa o graczu, który próbuje wspiąć się w rankingu, jest to 9 szans na trafienie smurfa.
Gdyby przyjąć, że ~10% graczy w niskim elo to smurfy oznaczałoby to 90% na NIE trafienie na smurfa. Aby obliczyć szansę na pojawienie się smurfa w grze danego gracza wystarczy wykonać działanie (9/10)9. Po wykonaniu obliczeń szansa na trafienie na smurfa wynosi 61%.
Wykonane obliczenia zakładały, że każdy gracz w wyższych dywizjach byłby również smurfem. Uwzględniając, że będzie to zaledwie 20% graczy (czyli 2% graczy w niższym elo) należy wykonać działanie (98/100)9. Szansa wynosi wtedy 17% na trafienie na smurfa w grze.
ZOBACZ – Riot odpowiada, czy kolejne reworki w LoLu też będą tak straszne, jak ten Fiddlesticksa
Kolejnym problemem jest fakt, że im wyżej gracz wespnie się w niskim elo, tym jego szansa na trafienie smurfa jest wyższa. Dzieje się tak dlatego, że powyższe obliczenia zakładają, że ktoś z żelaza lub brązu jest dobierany do meczy w srebrze. Prawdopodobieństwo na coś takiego jest naprawdę niskie, chyba że gracz ze srebra ma naprawdę niskie MMR.
Podsumowując, szanse na trafienie smurfa w dosłownie każdej grze faktycznie są niskie, lecz problem z tego powodu nie powinen być ignorowany. Co więcej, zakłada się, że większość smurfów rozmieszczona jest na niższym elo, a ich celem niekoniecznie jest awans. Aby pozostać w niskiej randze czasami będą oni celowo przegrywać i zarazem rujnować grę czterem sojusznikom.