w

Dlaczego profesjonalni gracze LoLa zdecydowanie częściej wybierają niebieską stronę?

Czy drużyny w League of Legends mają nierówne szanse na wygranie gry?


League of Legends to gra drużynowa, a w każdej rozgrywce biorą udział dwa zespoły – niebieski i czerwony. Przypisane są do nich dwie strony mapy Summoner’s Rift. Mimo że są one do siebie naprawdę podobne, nie jest to lustrzane odbicie. Przykładowo gra na górnej alei po niebieskiej stronie różni się od tej po stronie czerwonej.

Jak się okazuje, niebieska strona jest wybierana częściej w profesjonalnych rozgrywkach, a w kolejce solo/duo wygrywa ona więcej gier. Dlaczego tak się dzieje?

Dlaczego niebieska strona w LoLu ma lepiej?

Problem nierówności dwóch drużyn na fundamentalnym poziomie dotykał League of Legends od samych początków gry. Mimo że twórcy wprowadzali zmiany mające wyrównać ich szanse na zwycięstwo, różnica dalej jest zauważalna.

W profesjonalnych rozgrywkach, w których to nie system, a gracze wybierają, z której strony chcą rozpocząć grę, znacznie częściej wybierana jest niebieska strona.

Głównym powodem może być fakt, że to właśnie niebiescy wybierają bohatera jako pierwsi. Pro play jest mocno podporządkowany mecie, w której liczy się bezpośrednia siła bohatera i jego potencjał. Gracze wielokrotnie mogli być świadkami tego, jak postać była wybierana lub banowana we wszystkich grach do momentu jej osłabień (Którzy bohaterowie LoLa mieli 100% pick/ban ratio we wszystkich dotychczasowych sezonach?).

Różnice w terenie mogą sprzyjać niektórym bohaterom lub sytuacjom. Zarówno jungler z czerwonego, jak i niebieskiego zespołu, aby zgankować przepushowaną górną lub dolną aleję, musi przejść przez junglę przeciwnika. Kolejnym problemem mogą okazać się szczeliny żywiołów bezpośrednio wpływające na mapę, co mocno zaznacza społeczność gry.

Oceaniczna mapa po stronie czerwonej jest OKROPNA. Ktokolwiek wspomniał o dodaniu krzaków w miejscu, w którym pojawia się smok, powinien zostać zwolniony.

ZOBACZ – Po tej akcji Riot zakazał tydzień temu używania GA na Samirze. Dzisiaj okazało się coś zabawnego

Jak prezentują się statystyki w kolejkach rankingowych? Patrząc na rangi od Żelaza w górę, winratio niebieskiej strony wynosi 50,9% w kolejce solo/duo, a w kolejce elastycznej 49,2%.

Patrząc na nieco bardziej doświadczonych graczy z rang Platyna+, niebieska drużyna wygrywa 50,5% gier w kolejce solo/duo i zaledwie 46% w kolejce elastycznej.

Ukazane powyżej statystyki wyglądają naprawdę ciekawie i powodują wiele pytań. Dlaczego między dwiema różnymi kolejkami rankingowymi są takie różnice? Gra w pięciu jest w stanie zniwelować wady konkretnych stron, z którymi muszą pogodzić się gracze decydujący się na grę solo lub w duecie. Niskie winratio wynoszące 46% może również być spowodowane stosunkowo małą ilością gier. Próbka kolejki solo/duo jest znacznie większa.

Porównanie dwóch badanych obszarów pokazuje również, jak dużą rolę odgrywają tu też umiejętności. Gracze z wyższych dywizji radzą sobie lepiej po stronie czerwonej, ponieważ statystycznie rozegrali więcej gier.