Riot odpowiada, czy wybór na ARAMie w League of Legends jest faktycznie losowy
Twórcy zdradzają, jak działa system wyboru bohaterów na trybie ARAM.
ARAM to jeden z trybów gry w League of Legends. Rozgrywka odbywa się na mapie Howling Abyss, gdzie gracze walczą na jednej alei. Cechą ARAMu jest to, że dobór postaci jest losowy.
I tu pojawia się pytanie – czy jest to prawdziwa losowość? Jak dokładnie wybierani są championi? Czy da się w jakiś sposób przewidzieć, który z bohaterów trafi się w następnej grze?
Losowość na ARAMie
Riot Mojibake, starszy inżynier oprogramowania w League of Legends, wypowiedział się w obszerny sposób na temat ARAMów i tego, czy tryb gry na Howling Abyss jest faktycznie losowy.
Procesem wyboru bohaterów w trybie ARAM steruje usługa o nazwie Kreator Drużyn. Serwer Kreatora Drużyn wie, jakiego bohatera wylosowali gracze obu drużyn, jacy bohaterowie siedzą na ławce itd. Kreator Drużyn uniemożliwia wylosowanie bohatera, którego ma już ktoś inny.
Klient League podczas etapu wyboru bohaterów posłusznie przydziela graczom bohaterów według instrukcji Kreatora Drużyn. Gdy klikniesz przycisk wymiany, klient mówi Kreatorowi Drużyn, że chcesz wymienić bohatera. Kreator Drużyn określa, którego bohatera losujesz, i informuje klienta, którego bohatera ma wyświetlić.
ZOBACZ – Widowiskowy triple kill w wykonaniu Fakera na solo Q. Gracz nadal potrafi zaskoczyć
Innymi słowy, cały proces wyboru bohaterów jest arbitralnie sterowany przez serwer. Zarządza nim Kreator Drużyn. Wszystkie losowania, wymiany, ławki i zatwierdzenia są powiązane transakcyjnie. To oznacza, że niemożliwe jest, aby dwaj gracze otrzymali jednocześnie tego samego bohatera, na przykład w wyniku wymiany — Kreator Drużyn przeprowadzi te transakcje precyzyjnie jedną po drugiej.
Jeśli chodzi o pytanie, czy ten proces jest „całkowicie losowy”, to odpowiedź zależy od tego, co przez to rozumiesz. Za każdym razem, gdy losujesz lub wymieniasz bohatera, bohater jest losowany z puli dostępnych w danym momencie bohaterów, ale ta pula nie jest tworzona losowo. W ujęciu matematycznym (link do strony po angielsku) wygląda to tak:
((A ∪ C ∪ O) \ R) \ D
ZOBACZ – Ile dziennie czasu ludzie grają w LoLa? Jak sprawdzić, czy jest z Tobą coś nie tak?
Gdzie A to zbiór 65 zawsze dostępnych darmowych bohaterów ARAM, C to darmowi bohaterowie z bieżącej rotacji, O to zbiór bohaterów posiadanych przez gracza, R to zbiór bohaterów wylosowanych do tej pory przez innych graczy z obu drużyn, a D to zbiór (najlepiej, żeby był zerowy) bohaterów wyłączonych. Mówiąc prościej… Zawsze otrzymacie losowego bohatera, który nie jest akurat w drużynie lub na ławce.
Również 10 pierwszych losowań przebiega zgodnie z tą formułą. Na początku etapu wyboru bohaterów Kreator Drużyn po prostu przeprowadza go dla każdego gracza, aby określić początkowego bohatera.
Należy zauważyć, że na ten proces nie ma wpływu to, jacy bohaterowie pojawili się w poprzednich grach lub nawet zostali porzuceni w wyniku ucieczki gracza z kolejki. Oznacza to, że w różnych grach można kilka razy z rzędu otrzymać tego samego bohatera lub serię bohaterów, których naprawdę lubicie, albo serię bohaterów, których nie znosicie. Gdy tak się dzieje, możecie mieć wrażenie, że wybór nie jest losowy, chociaż w istocie taki jest.