w

Riot wprost mówi, które skiny w LoLu nigdy nie dostaną aktualizacji, a którym należy się tylko jedna zmiana

Twórcy w szczegółowy sposób wypowiedzieli się na temat aktualizacji efektów w grze.

Reklama


Aktualnie w League of Legends jest ponad 1300 różnorodnych skinów, które trafiły do ogromnej puli bohaterów wydawanych na przestrzeni ostatnich 12 lat. Przez te wszystkie lata styl graficzny tytułu mocno się zmieniał, więc i pierwsze dodatki kosmetyczne zdążyły się mocno zestarzeć.

Początkowo w grze nie istniał żaden zespół, który zajmowałby się odświeżaniem championów jedynie pod względem wizualnym. Istniały oczywiście mniejsze i większe reworki, jednak Riot zauważył, że pełna przeróbka nie zawsze jest konieczna. Czasem stan postaci był bardzo dobry – jedynie graficzna reprezentacja jej skilli odbiegała od aktualnych standardów League of Legends.

Aktualizacje efektów graficznych zaczęły się kilka lat temu i były osobistym projektem jednego z pracowników. Co ciekawe, zaczęło się od Veigara i jego klatki. Po latach stworzono zespół pasjonatów, którzy pracują nad poprawą wyglądu umiejętności, a co za tym idzie – starają się, by rozgrywka była zawsze czytelna.

Jeden ze specjalistów w tym temacie postanowił przyjrzeć się procesowi odświeżania skilli championów i opowiedział o nim w szczegółowy sposób.

Reklama

Aktualizacje efektów wizualnych bez tajemnic

W temacie wypowiedział się Riot Sirhaian, starszy specjalista ds. efektów wizualnych w zespole skórek, który od czasu do czasu aktualizuje też efekty wizualne starszych bohaterów LoLa.

Tak, jak było wspomniane wcześniej, jego praca zaczęła się od odświeżenia wyglądu klatki Veigara i miało to miejsce w 2018 roku.

Klatka Veigara przed aktualizacją w 2018 r. i po niej

Czym właściwie jest aktualizacja efektów wizualnych?  To małe udoskonalenia, których celem jest odświeżenie niektórych starszych bohaterów ze składu League of Legends. Twórcy robią to w celu ogólnej poprawy spójności, czytelności i jakości grafiki w grze, a jednocześnie uszlachetnienia motywu i wyglądu bohaterów.

W przeciwieństwie do VGU aktualizacje efektów wizualnych wpływają jedynie na wygląd efektów danego championa, a nie całą jego grafikę. W większości przypadków efekty wizualne są związane z rzucanymi zaklęciami lub animacjami pojawiającymi się wokół bohaterów, gdy chcą coś wyrazić. To eksplozje, emanacje magii, snopy iskier, sami wiecie! Istnieje tu jednak kilka wyjątków. Na przykład, gdy zespół dźwiękowy wprowadzi kilka zmian lub doda efekty dźwiękowe, musimy czasem zastosować małe korekty animacji lub wskaźników szybkiego rzucenia, jeśli są naprawdę nietrafione (jak w przypadku W Annie przed aktualizacją). Jednak jeśli chodzi o rozgrywkę, modele, tekstury i animacje postaci, nie wprowadzamy żadnych zmian. Takie zawężenie zakresu działania pozwala nam wypuszczać aktualizacje efektów wizualnych znacznie szybciej niż dzieje się to w przypadku VGU i ASU (Art and Sustainability Updates, czyli aktualizacje grafiki i niezawodności).

Ponieważ aktualizacje efektów wizualnych wymagają o wiele mniej czasu niż VGU i ASU, zespół ma nieco większą swobodę, jeśli chodzi o wybór następnych zadań. Wielką rolę odgrywa w tych wyborach pasja, ale twórcy koncentrują się również na tym, którzy bohaterowie najbardziej potrzebują takiej aktualizacji.

Reklama

Aby określić, kto będzie następny, wyznaczyliśmy sobie cele, które służą nam jako wskazówki:

  • Pierwszorzędne: Naprawienie niedociągnięć w wyglądzie rozgrywki, takich jak niepoprawne lub brakujące wskaźniki pola trafienia, efekty wizualne, których działanie z czasem się posypało, lub niepoprawna komunikacja wizualna (gdy coś nie wygląda jak zaklęcie, którym ma być).
  • Drugorzędne: Poprawa czytelności rozgrywki (chodzi o łatwość dostrzeżenia działania umiejętności), redukcja ogólnego „hałasu” wizualnego (redukcja „ornamentyki” tekstur, które mają całą masę bardzo finezyjnych, ale zbędnych detali) i wizualne dostosowanie poziomu mocy zaklęć (zaklęcia nie powinny być zbyt jasne ani zbyt trudne do zauważenia).
  • Trzeciorzędne: Lepsze podkreślenie specyfiki motywu (na przykład większe powiązanie bohaterów Pustki z Pustką).

Nasze cele są uszeregowane pod względem znaczenia, dlatego czytelność rozgrywki zawsze będzie ważniejsza niż specyfika motywu, a priorytetem aktualizacji efektów wizualnych zawsze będzie poprawa źle wyświetlanego wskaźnika pola trafienia.

R Blitzcranka przed aktualizacją efektów wizualnych i po niej

Jest też parę innych spraw, o których musimy pamiętać, gdy tworzymy i wypuszczamy aktualizacje efektów wizualnych. Na przykład nasi inżynierowie wzięli się za usuwanie spaghetti kodu z gry, a my ciężko pracujemy nad usunięciem z niej… sosu marinara (krwi), który mu towarzyszył. To jest coś, co można było akceptować dawno temu, ale nie obecnie, niezależnie od tego, jak bardzo jest nam z tego powodu przykro (kto nie lubi dobrej marinary do spaghetti?).

Próba wpasowania stylu Klątwy Smutnej Mumii w nowy efekt wizualny R Amumu

Próbujemy też dodać więcej szyku skórkom, które są zbyt skromne w stosunku do swojej wartości. Chociaż gdy zaczynamy analizować katalog skórek, to musimy jednak pamiętać o ograniczeniach czasowych. Oto ogólne wytyczne, którymi kierujemy się podczas aktualizowania skórek:

  • Wszystkim skórkom należą się zmiany odzwierciedlające modyfikacje wersji podstawowej. Na przykład, jeśli wskaźnik został powiększony w wersji podstawowej, aby lepiej odpowiadać wymogom rozgrywki, to wszystkie wskaźniki we wszystkich skórkach powinny mieć dokładnie tę samą wielkość.
  • Skórki, które otrzymały zmodyfikowane lub unikalne efekty wizualne przed wprowadzeniem planu aktualizacji efektów wizualnych, zachowają ten sam poziom wyróżnienia.
  • Skórki za 750 RP (lub tańsze) mogą otrzymać tylko jedną małą zmianę, jeśli jest ona potrzebna.
  • Skórki za 975 RP mogą zostać w niewielkim stopniu podkolorowane, jeśli jest to potrzebne, i otrzymać pewne dodatkowe elementy, jeśli jest to potrzebne.
  • Skórki za 1350 RP otrzymają całkowicie nowe efekty wizualne, jeśli jeszcze ich nie mają.
  • Skórki za 1820 RP i droższe otrzymają całkowicie nowe efekty wizualne, jeśli jeszcze ich nie mają, i mogą otrzymać efekty wizualne emotek, jeśli jest to potrzebne lub uzasadnione.

Skórki, które mają już nowoczesne efekty wizualne odpowiadające poziomowi ceny, najprawdopodobniej nie otrzymają nowych efektów wizualnych.

Nie ma sensu aktualizować nowiutkiej skórki, którą właśnie otrzymał wasz ulubiony bohater, jeśli ma już ona nowoczesne efekty wizualne.

Aktualizacja efektów krok po kroku

Twórcy postanowili rozpisać w punktach, jak dokładnie przebiega cały proces odświeżania efektów championów w League of Legends. Według Riot Sirhaiana można przedstawić to w 7 punktach.

1. Wybór bohatera do zaktualizowania

Może to być bohater, którego dany grafik szczególnie lubi, lub bohater, który według nas wymaga korekty albo kolejny bohater na naszej liście. Niektórzy bohaterowie wymagają większego nakładu pracy, niż możemy im zapewnić (na poziomie VGU i ASU), więc przekazujemy ich dalej w ramach naszej analizy. Zatem jeśli wasz ulubiony bohater ma bardzo stare efekty wizualne, ich aktualizacja może być większym wyzwaniem, niż się wydaje – ale to nie oznacza, że w końcu się nim nie zajmiemy. 

2. Praca nad podstawową skórką

Gdy bohater zostanie już wybrany, specjalista ds. efektów wizualnych zaczyna od skórki podstawowej. Podczas produkcji stale aktywny jest cykl opinii zwrotnych pomiędzy grafikiem, zespołem aktualizacji efektów wizualnych i całą społecznością League w Riot. Obejmuje on naszych projektantów dźwięku, projektantów gry i całą masę innych osób. Chociaż najczęściej nad daną aktualizacją efektów wizualnych pracuje jeden grafik, zawsze jest ona wynikiem wspólnych wysiłków całego zespołu, szczególnie jeśli uwzględnimy opinie zwrotne. 

3. Praca nad resztą skórek

Gdy podstawowa wersja jest już ustalona i zatwierdzona, grafik pracujący nad efektami wizualnymi zaczyna pracować nad skórkami. Wszystkie skórki są dopasowywane do zmian wprowadzonych w efektach podstawowej skórki. Starsze skórki są zmieniane w większym zakresie niż nowsze, ponieważ te nowsze są z reguły dość nowoczesne. 

4. Faza testowa

Potem wszystko trafia do testowania, aby wyłapać potencjalne przeoczenia i błędy. 

5. Poinformowanie graczy o aktualizacji

Po naprawieniu błędów wysyłamy aktualizację efektów wizualnych na serwer testowy, a często zamieszczamy też mały filmik na Redditcie lub w mediach społecznościowych, aby poprosić graczy i społeczność o opinie.

6. Zbieranie opinii społeczności 

Staramy się uzyskać jak najwięcej opinii, śledząc na bieżąco Twittera, YouTuba i subreddity League of Legends i serwera testowego. Zawsze też zaglądamy na subreddity dla graczy konkretnych bohaterów. 

7. Wejście aktualizacji na serwery live

I wreszcie wprowadzamy aktualizację efektów wizualnych na serwery główne. Jeśli jakiś problem wyjdzie na późniejszym etapie, dokładamy poprawki do aktualizacji w kolejnym patchu, aby wszystko wyprostować.

Praca nad latarnią Thresha w ramach aktualizacji jego efektów wizualnych w 2020 r.

Jak można w tym pomóc?

Riot Sirhaian podkreślił, że odzew graczy jest w tym temacie niesamowicie ważny i mocno ułatwia tworzenie wszelkich aktualizacji. Rioter przyznał, że konstruktywna krytyka jest tak cenna, że twórcy nierzadko kontaktują się z graczami, by uzyskać więcej szczegółów na dany temat.

Ponieważ aktualizacje efektów wizualnych wprowadzane są szybciej niż inne aktualizacje gry takie jak VGU i ASU, nie publikujemy w trakcie ich tworzenia wpisów na blogu deweloperów. Jednak bardzo chcielibyśmy uzyskać wasze opinie! Zawsze staramy się czytać jak najwięcej uwag, ale niestety nie jesteśmy w stanie odpisywać wszystkim. Jednak jeśli wasze opinie są konstruktywne, pomocne i przedstawiają alternatywę, której wcześniej nie dostrzegaliśmy, istnieje możliwość, że skontaktujemy się w celu uzyskania dalszych szczegółów!

Według Riotera najlepszym miejscem na wyrażanie opinii jest Reddit, a szczególnie wątek o danym VFX. Oczywiście swoje zdanie można wyrazić też w innych miejscach, jak choćby na Twitterach poszczególnych pracowników, którzy zajmują się aktualizacjami graficznymi czy pod filmami Riotu na YouTube.

Zdajemy sobie sprawę, że czasem trudno sformułować opinię, która jest konstruktywna, szczególnie jeśli sprawa dotyczy waszego głównego bohatera! Oto cechy opinii, których szukamy:

1. Czy opinia wskazuje na konkretne działanie?

Konkretna opinia, która dotyczy konkretnej zmiany, jest zdecydowanie najbardziej użyteczna. Może brzmieć na przykład tak: „W tej skórce przydałby się nowy wskaźnik Q, taki jak w innych skórkach tej klasy” albo „To pole trafienia źle wygląda, możecie się mu przyjrzeć?”. Albo nawet: „Pocisk jest słabo widoczny i trudno go dostrzec”. To są przykłady fajnych opinii sugerujących działania, które możemy wykonać.

Niejasne opinie nastręczają trudności w podjęciu działań, ponieważ nie bardzo wiadomo, co może być rozwiązaniem, a pełne pasji sugestie (jak „dostosujcie motywy”) zwykle wykraczają poza zakres aktualizacji efektów wizualnych.

2. Czy opinia jest obiektywna?

Tak jak wszystkie dzieła sztuki, aktualizacje efektów wizualnych mogą się podobać lub nie. Jedna osoba może uwielbiać podstawową wersję skórki, a inna wręcz jej nienawidzić. Dlatego nic nie możemy poradzić w obliczu opinii „nie znoszę zielonego, wybierzcie inny kolor”. Ale możemy zareagować na opinię: „Ten odcień zielonego nie pasuje do tej skórki”.

3. Czy opinia jest powszechna?

To jest ważna sprawa. Chociaż zawsze staramy się usatysfakcjonować jak największą grupę graczy, prawda jest taka, że nie wszyscy lubią to samo. Zdecydowanie bardziej prawdopodobne jest, że przychylimy się do zdania większości niż do zdania jednego gracza (nawet jeśli gra tylko danym bohaterem).

Należy tu też wspomnieć, że League jest grą globalną, więc nawet jeśli coś jest modne w danym języku lub regionie, może nie być takie globalnie. W ogólnym rozrachunku staramy się postępować zgodnie ze zdaniem większości odbiorców z całego świata, a nie tylko tych, którzy wyrażają swoje opinie najgłośniej!

Rioter dodał, że obrażanie konkretnego grafika nigdy nie jest właściwym zachowaniem. Konstruktywne pokazywanie problemów związanych z danym elementem jest w porządku (a nawet jest pożądane), ale osobiste wycieczki zmniejszają prawdopodobieństwo, że członkowie zespołu będą mieli motywację, aby pracować nad tymi nadobowiązkowymi projektami dla ochotników. Mogą też stać się sygnałem dla liderów League of Legends, że aktualizacje efektów wizualnych przynoszą społeczności więcej szkód niż pożytku: niezadowoleni gracze + zdemotywowani deweloperzy = rzecz niewarta zachodu.

Uwielbiamy otrzymywać wasze konstruktywne opinie, ponieważ pokazują nam, że nasze wysiłki są przez was doceniane. To daje nam zapał do działania i pomaga dalej ulepszać League!

Przyszłe aktualizacje efektów wizualnych

A jeśli chodzi o to, kto następny dostanie aktualizację efektów wizualnych… Cóż, to wciąż tajemnica! Ale możecie być spokojni, że pracujemy nad kolejnymi aktualizacjami efektów wizualnych, aby wasi ulubieni bohaterowie dostali fajerwerki i czułość, na jakie zasługują!

Reklama
DołączObserwuj
Więcej z League of Legends