w

“Base Ability Power” – pomysł od jednego z graczy LoLa, który wzbudził kontrowersje

Gracze od zawsze proponowali różne zmiany w League of Legends. Tym razem jeden z nich rzucił pomysłem na przeliczniki bazowego AP.


Na forum League of Legends pojawił się dość kontrowersyjny pomysł na zmianę gry. Autor zaproponował wprowadzenie bazowej mocy umiejętności (Base Ability Power).

Bazowa moc umiejętności

Użytkownik forum League of Legends – The Djinn – zaproponował w jednym wątku pomysł na wprowadzenie do gry bazowej mocy umiejętności. Autor w obszerny sposób rozpisał się o tym, że w obecnej Lidze jest mało opcji budowania się dla AP tanków, a przedmioty AP mają niewiele możliwości i są bardzo podobne do siebie. Już w tym momencie zapewne wielu osobom wydaje się to dziwne, ale przedstawmy na początek sam pomysł.

Podstawowym problemem, jaki zauważył autor, jest brak różnorodności w przedmiotach AP. Jak zaznaczył – postacie AD mają takie udogodnienia jak: “base AD, bonus AD, total AD, umiejętności i ataki skalujące się z attack speedem, critical strike chance oraz cooldown reduction”. Porównał to z AP i CD dla postaci AP, które jego zdaniem daje za mało możliwości budowania przeróżnych postaci w League of Legends.

ZOBACZ – Wukong będzie zupełnie innym bohaterem po reworku. Poznaliśmy szczegóły zmian

Podstawowa moc umiejętności (Base Ability Power) byłaby liczbą od 0 do pewnej górnej granicy (którą należy ustalić), zwiększaną w zależności od poziomu bohatera. Wpłynęłoby to na obrażenia zaklęć skalowanych w oparciu o całkowitą moc umiejętności lub podstawową moc umiejętności, ale nie wpływałoby na zaklęcia skalowane w oparciu o dodatkową moc umiejętności.

Autor zaproponował także przykładowy item, który wpisywałby się w jego pomysł:

AP Bruiser Item

  • +400 HP
  • +30 Armor
  • +50% Base Ability Power

Zdaniem The Djinna takie rozwiązanie byłoby ciekawą opcją dla AP bruiserów, którzy najczęsciej korzystaliby z zaproponowanych zmian. Autor wierzy, że “typowi magowie” nie byliby zainteresowani przedmiotami podobnymi do powyżej zaproponowanego, gdyż bardziej opłacałoby się im skupić na zwykłym AP. Dodał również, że wprowadzenie jego pomysłu zmniejszyłoby atrakcyjność takich itemów jak Rabadon czy Luden’s Echo, które aktualnie kojarzą się każdemu z AP buildem.

ZOBACZ – Senna pierwszą prestiżową skórką za PP i Garen pierwszą prestiżową skórką za 2000 tokenów roku 2020

Dobry pomysł czy kompletne szaleństwo?

Jak można zauważyć, pomysł jest kontrowersyjny i wzbudzenie dyskusji było tylko kwestią czasu. Znaleźli się zwolennicy, jak i przeciwnicy pomysłu, którzy bronili swojego zdania, podając wiele rzeczowych argumentów.

“Lich Bane skaluje się z bazowym AD, lecz item używany jest przez magów. Iceborn Gauntlet skaluje się z bazowym AD, lecz AP tanki mogą go używać, ponieważ wszyscy mają podstawowe AD.
Shunpo Katariny skaluje się z bazowym AD (przez total AD ratio)

To prawda, że istnieją itemy i umiejętności zawierające skalujące bazowe AD, ale tylko dlatego, że bazowe AD po prostu istniało. Jeśli coś okazałoby się niezdrowe dla rozgrywki, nie ma sensu wymyślać bazowego AP. Po prostu można zmienić przeliczniki albo usunąć interakcję (na przykład zamienić przelicznik całkowitego AD na samo bonusowe AD).

Również każdy typ skalowania z levelem (przeważnie białe numerki w opisach) działają podobnie do bazowego AD. Jeśli chcemy, żeby umiejętność zadawała magiczne obrażenia zwiększające się wraz z lvlem niezależnie od przedmiotów czy poziomu umiejętności, po prostu możemy to zrobić jak na przykład: umiejętność pasywna Mordekaisera, gdzie dostaje po prostu stałe obrażenia od poziomu lub użycie bazowego AD w E Katariny.
Również jeśli spojrzymy na itemy: Sunfire Cape = magiczne obrażenia zwiększane wraz z lvlem.

Base AD po prostu jest zbędne i niepotrzebnie komplikowałoby sprawy.”

ZOBACZ – Gracze LoLa proponują nowy wygląd Amumu pokazując świetne koncepty

Inny użytkownik napisał:

Tanki nie powinny mieć przeliczników AP ze względu na np. AP Malphite. Wszystko byłoby jeszcze większym problemem na ARAMie, gdzie nie ma fazy rozgrywki prowadzonej na linii, która byłaby w stanie trochę “ukarać” wybór takiej ścieżki przedmiotów.

Wspomniane zostało również ryzyko idące wraz z wprowadzeniem itemów dających jednocześnie AP i przeżywalność powiązane z postaciami takimi jak Ryze, Cassiopeia, Fizz czy Akali.

Kolejną sprawą jest fakt, że jest też wiele więcej AD bruiserów, dla których projektowane są itemy, niż AP bruiserów, którzy korzystaliby z tych przedmiotów (patrząc na politykę Riot Games – firma stara się utrzymać konkretną ilość przedmiotów). Dużo prościej jest po prostu dostosować poszczególne postacie.

Patrząc w przeszłość, trudno się nie zgodzić. Mieliśmy już sytuacje kiedy np. Fizz, będący na co dzień AP assassinem, przeniósł się na topa jako bruiser. Gdyby postacie jego pokroju dostały jeszcze więcej tego typu przedmiotów, balans mógłby zostać kompletnie zaburzony.

ZOBACZ – Gracze zwracają uwagę na wulgaryzmy podczas Polskiego Weekendu Gwiazd w League of Legends