Czy PZ w LoLu było lepsze? Ile faktycznie można zdobyć niebieskiej esencji?
Jeden z użytkowników Reddita postanowił udowodnić, że niebieska esencja jest lepsza od PZ.
Na Reddicie pojawił się obszerny post na temat różnic między niebieską esencją a PZ. Zdaniem autora NE jest dużo lepsza. Swoje zdanie poparł masą wyszukanych informacji.
PZ czy niebieska esencja?
Spory o to, która waluta w grze była lepsza, trwają już od dawna. Pod każdym postem na ten temat można znaleźć narzekania jednej czy drugiej strony. Jedni piszą znane „kiedyś było lepiej”, inni twierdzą, że teraz gracze są rozpieszczani, a dawniej każdy miał trudniej. Kto ma rację?
Jak pewnie wielu się domyśla – nie ma właściwej odpowiedzi na to pytanie. Ale można oszacować pewne ilości PZ i NE, jaką da się zdobyć w ciągu roku. Zrobił to jeden z użytkowników Reddita, podliczając zysk z różnorakich misji, wydarzeń, pierwszej wygranej dnia itd.
Warto tutaj podkreślić, że są to pewne uproszczenia i zaokrąglenia. Sam autor obliczeń podkreśla, że jego szacunki nie są realistyczne i nie istnieje gracz, który idealnie pasowałby do tych statystyk. Całość powstała w celu ogólnego porównania PZ i NE.
ZOBACZ – Riot zirytowany pytaniem, dlaczego postacie w LoLu są tak drogie „Przecież masz grę za darmo!”
Zaczynając od początku: autor postanowił podsumować wszystkie źródła niebieskiej esencji w grze, ponieważ zastanowił go post innego użytkownika Reddita. Twórca statystyk uważa, że niebieska esencja jest zdecydowanie lepszą walutą.
Po pierwsze: źródeł niebieskiej esencji jest bardzo dużo. Oto kilka z nich:
- pierwsza wygrana dnia,
- wydarzenia,
- skrzynie hextech,
- misje,
- nagrody za honor.
ZOBACZ – Akali najtrudniejsza do zbalansowania w całym LoLu? Dostała zmiany 49 razy
Oto przykłady ilości niebieskiej esencji za misje (informacje z LoL wiki):
- 1500 NE – Wordsy
- 1250 NE – Star Guardian
- 5000 NE – chiński nowy rok
Z obliczeń autora wynika, że wszystkie takie wydarzenia dają 14750 NE. Do tego warto doliczyć misje polegające na oglądaniu profesjonalnych rozgrywek, które możemy zaliczać, mając włączony stream w tle, podczas gdy robimy coś innego. Zysk z takich misji w wiosennym splicie wynosił około 4200 NE. Za kolejną porcję misji polegających na oglądaniu gier autor policzył 4800 NE.
ZOBACZ – Riot u nas chce czegoś nowego, a w Rosji wystartował świetny, zimowy event
Kolejnym punktem są skrzynie Hextech. Jak zauważył autor, możemy zdobyć 52 takie skrzynie w ciągu roku. Dostajemy je grając sami lub ze znajomymi (wtedy jest łatwiej, ponieważ liczy się też ocena za grę u znajomego).
Może nie jest tak łatwo odblokować wszystko, może zabraknie Ci kluczy, więc liczę tylko 40 skrzyń. 21% z nich to odłamki bohaterów o wartości 4800 NE lub więcej – zakładamy, że masz pecha i nie otrzymasz nic lepszego niż 4800 NE.
Z obliczeń autora wynika, że z samego warsztatu Hextech można wyciągnąć 7680 NE.
Doliczmy do tego pierwszą wygraną dnia przez cały rok – 17 800 NE.
Dalej autor porusza możliwość wymiany tokenów za wydarzenia na niebieską esencję. Każde wydarzenie daje nam możliwość wymiany zebranych tokenów na orby czy klucze, ale również na odłamki bohaterów czy bezpośrednio niebieską esencję.
ZOBACZ – Popularni bohaterowie League of Legends, jako trenerzy Pokemonów
Jakie wnioski miał autor?
Potrzebujesz około 530 000 NE, aby kupić każdego bohatera. Zaznaczmy też, że powinieneś otrzymywać odłamki bohatera za każdy level konta. Biorąc pod uwagę 50% szansy na wygraną i 2 mecze dziennie, po 30 minut każdy, otrzymasz 372 PD, + 400 PD za zwycięstwo dnia, więc 280 000 PD rocznie. Ponieważ każdy poziom wymaga około 3400 PD, daje to około 82 poziomów rocznie.
Każda kapsułka bohatera zawiera wartość około 960 BE, więc 78720 NE.
To wszystko sprawia, że można zdobyć 155 470 BE rocznie, a biorąc pod uwagę premiery bohaterów, prawdopodobnie będziesz potrzebować około 4 lat, aby zdobyć każdą postać.
ZOBACZ – Czy Irelia jest wegetarianką? Rioterka odpowiada
Podsumowując: nowy system nie nagradza za granie wielu gier, tylko pierwsze zwycięstwo dnia, w przeciwieństwie do systemu PZ. Ponadto wiele NE jest „ukryte” w wydarzeniach, misjach, skrzyniach i nagrodach za oglądanie e-sportu, ale żadna z nich nie jest trudna do zdobycia, jeśli wiesz, co masz zrobić. Obecny system jest lepszy dla wszystkich, którzy grają mniej niż sześć gier dziennie lub 40 gier tygodniowo – i wiedzą, co robią.
Jakie błędy popełnił autor podsumowania? Część z nich zauważył sam, na niektóre zwrócili uwagę komentujący.
Warto wspomnieć, że system PZ też posiadał pierwszą wygraną dnia, a od czasu do czasu pojawiały się również weekendy oferujące spory boost do zdobywanych PZ dostosowany do ilości graczy w premade. Poniżej screen z bonusowymi PZ dodany 4 lata temu na oficjalnej stronie LoLa:
Trudno w 100% ocenić oba systemy zdobywania wirtualnej waluty. Warto zauważyć, że jeśli Hextech istniałby dużo wcześniej, zapewne dawałby również bonusy PZ.
Na koniec – jaki z tego wszystkiego wniosek? Kłótni o to, co było lepsze, rozstrzygnąć się w pełni nie da, szczególnie że na przestrzeni lat gra mocno się zmieniła, doszło bardzo dużo bohaterów czy choćby wspomniany warsztat.
Obliczenia z Reddita można potraktować jako ciekawostkę lub motywację do zbierania esencji w przyszłości w kolejnych wydarzeniach i misjach.