W LoLu jest zbyt dużo CC? Miażdżące podsumowanie tego, ile jest spowolnień, podrzuceń, ogłuszeń
Jeden z graczy postanowił pokazać, jak popularny jest efekt CC. Oto garść statystyk.
Crowd control, czyli kontrola tłumu, to nieodłączny element każdej gry w League of Legends. Jest tak częsty, że nie sposób stworzyć meczu, gdzie dosłownie nikt nie miałby ani jednego skilla nakładającego CC (w założeniu, że wszystkie 10 postaci byłoby różne). Sposoby na kontrolę ruchów przeciwnika są rożne: stuny, charmy, taunty i tak dalej. Nawet początkujący gracze kojarzą część z nich, mimo że zdarza się, że mylą ich nazwy. Jedno jest pewne – mało kto lubi zostać złapanym i uziemionym choćby na chwilę, ponieważ to zazwyczaj kończy się w bardzo przykry sposób.
Wielkie podsumowanie efektów kontroli tłumu w League of Legends
Gracz o nicku Arclightarchery postanowił podsumować wszystkie informacje dotyczące efektów Crowd Control w LoLu. Można się domyślić, że nie bylo tego mało. Niektóre ze statystyk mogą zaskoczyć.
Na początek warto zauważyć, że na 150 bohaterów Ligi aż 143 posiada przynajmniej jeden sposób na kontrolowanie tłumu. Ci, którzy nie mogą tego zrobić, to: Ezreal, Katarina, Lucian, Master Yi, Sivir, Nidalee i Kai’Sa. Warto zauważyć, że większość z tej grupy to postacie wydane sporo lat temu, jak również to, że od ponad 2 lat nie pojawił się nikt, kto nie posiadałby żadnego CC.
ZOBACZ – Polski profil League of Legends zalicza wpadkę i za wcześnie pokazuje zwiastun KD/A Kai’Sy
W grze występuje 406 CC – 218 hard i 188 soft. Podział opisuje to, jak mocno dany skill oddziałuje na ruchy lub działania przeciwnika.
Najbardziej „twardym” typem jest airborne (knock back, knock up itp.), w którego wlicza się 101 CC. Zaraz za nim jest znany wszystkim stun (64), a najsłabszym typem hard crowd control będą stasis i suspension (tych zaledwie jest kilka).
Najczęstszą „miękką” formą kontrolowania przeciwników – co raczej nikogo nie zaskoczy – jest Slow, który w Lidze pojawia się w 157 przypadkach. Inne soft crowd control to m.in. blind, disarm czy ground.
ZOBACZ – Jak odblokować Samirę, nową postać w LoLu? Dokładna instrukcja wykonania misji na emotkę
Umiejętności kontrolujące tłum można używać w przeróżny sposób – rzucić je w konkretnym kierunku, w ziemię lub bezpośrednio we wrogiego bohatera, czyli tzw. auto-targeted. Większość tego typu umiejętności dotyczy oddziaływania na grupę przeciwników, choć nie braknie takich, które dotyczą pojedynczego wroga.
Najdłużej trwające CC posiada Nasus – spowolnienie aż na 5 sekund, natomiast najkrótsze oddziaływanie na przeciwnego bohatera nakłada Aatrox – podrzucenie na 0,25 sekundy.
Jeśli chodzi o największy zasięg – ten należy do globalnej umiejętności Ashe, czyli Zaczarowanej Kryształowej Strzały, która może ogłuszyć swój cel oraz spowolnić pobliskich wrogów.
Najdziwniejszym przykładem postaci kontrolującej tłum w całym League of Legends jest Bard. Jego portal z E nie jest przykładem crowd control, mimo że podczas Magicznej Podróży nie można wykonywać żadnych akcji. Natomiast R Barda – Zmiana Przeznaczenia – zawdzięcza swoją wyjątkowość temu, że jako jedyne w grze może wpływać na sojuszników, wieże i epickie potwory.
ZOBACZ – 13-latek zawstydził starych wyjadaczy LoLa i wbił Challengera. Odpowiedział na pytania graczy
Jednak nie tylko Bard może w jakiś sposób oddziaływać na swoich sojuszników. Mimo że CC w domyśle jest umiejętnością, która ma działać na przeciwniku, to Kalista czy Tahm Kench mogą wpływać na członków swojego zespołu.
Ornn jest jedynym bohaterem, który może wydłużyć czas trwania kontroli tłumu. Większość strzelców i asasynów nie posiada hard crowd control – jest to uzasadnione specyfiką ról i pomaga w zachowaniu balansu. Jeśli jednak mają twardą kontrolę tłumu – zwykle jest to skillshot z długim czasem odnowienia lub ich superumiejętność. W odróżnieniu od ADC i zabójców najwięcej CC posiadają supporty.
Niektóre efekty kontrolowania ruchów przeciwnika są wyjątkowo charakterystyczne. Dla przykładu Sona, która ogłusza przeciwników, jednocześnie sprawia, że zaczynają tańczyć. Nautilus, Poppy i Urgot, poza tym, że posiadają sporo możliwości kontroli tłumu, cieszą się również wyjątkowością tych umiejętności. Tak naprawdę trudno pomylić je z jakąkolwiek inną w grze (nie tylko wizualnie, ale też przez sposób działania). Również ult Mordekaisera zaliczyć można do nietypowych CC – z jednej strony jego ofiara jest odizolowana od innych i przeniesiona na oddzielną arenę. Z drugiej jednak bohater pozwala jej swobodnie poruszać się po wyznaczonym terenie.
Oczywiście nie są to jedyne przykłady widowiskowych form kontroli tłumu. W League of Legends gracze doświadczyć mogą praktycznie wszystkiego, od zwykłej unieruchamiającej klatki, po wielkiego żywiołaka lawy, szarżującego w ich kierunku.
ZOBACZ – Wcześniejszy opis patcha 10.18 w LoLu. Szczegółowe zmiany, jakie zajdą u bohaterów
Ciekawostek o CC jest tak naprawdę dużo więcej i można byłoby o nich dyskutować godzinami. Wciąż wiele efektów kontroli tłumu jest notorycznie mylona, np. klatka Morgany często nazywana jest stunem, choć nakłada root. Zdarza się, że część graczy nawet nie jest świadoma, jaki CC nakłada konkretny bohater. Trzeba jednak przyznać, że nauczenie się wszystkich umiejętności bywa trudne, szczególnie dla początkujących. Posiadanie wiedzy o crowd control jest jednak bardzo istotne, szczególnie jeśli jest się kimś, kto chce rozwijać swoje umiejętności i piąć się w drabince rankingowej.