Riot o mecie na dolnej alei w League of Legends i nie tylko – „jest w bardzo dziwnym stanie”
Jeden z twórców gry wypowiedział się na różne tematy związane z aktualną metą w LoLu.
Meta w League of Legends cały czas się zmienia, a Rioterzy bacznie obserwują jej stan, by móc reagować na to, co wymyka się spod kontroli. Jako że nowy sezon zdążył się już rozkręcić, twórcy postanowili wypowiedzieć się co nieco o różnych rolach i tym, która z nich potrzebuje zrównoważenia.
Obecny stan mety w League of Legends
Riot Axes, główny projektant rozgrywki League of Legends, znany m.in. z reworku Pantheona, wypowiedział się na temat aktualnego stanu mety w grze. Rioter poruszył temat stanu dolnej alei, ale również wpływu junglerów na przebieg meczu czy tego, jakie plany twórcy mają względem zaklinaczy i magów.
Niestabilność stanu gry
Zanim przejdziemy do konkretnych zagadnień, chcę zauważyć, że w licznych patchach, które wprowadzamy od przedsezonu, pojawiło się wiele zmian. A to oznacza, że stan gry dość szybko się nam zmienia. Mówienie o priorytetach na przyszłość ogólnie jest obarczone ryzykiem, ponieważ priorytety podlegają modyfikacjom ze względu na nowe informacje, zmiany potrzeb graczy itd. W okresie poprzedzonym wprowadzeniem wielu nowości, gdy wszystko się jeszcze dociera, ryzyko związane z mówieniem o priorytetach jest szczególnie duże.
ReklamaBiorąc pod uwagę to zastrzeżenie, przejdę teraz do spraw, którymi się obecnie zajmujemy.
Stan gry na dolnej alei
Meta dolnej alei jest w bardzo dziwnym stanie i próbujemy rozwiązać wiele związanych z nią problemów.
Po pierwsze zaklinacze i wspierający prowadzący (oraz Heimerdinger) są zbyt dominujący w progrze. W patchu 13.3 chcemy dodać trochę mocy graczom, którzy decydują się na walczących w zwarciu wspierających. Poszukujemy też bardziej ogólnych rozwiązań systemowych, ponieważ uważamy, że nie jest to wyłącznie problem z wyważeniem bohaterów.
Krystalizująca się meta szybkiego gankowania w segmencie kolejki solo na wysokim poziomie umiejętności i w grze profesjonalnej też jest na naszej liście spraw do załatwienia. Poza przyglądaniem się poczynaniom bohaterów w aktualnej mecie, pracujemy nad Glewią Umbry i zwiększamy nieco wczesną dostępność totemów w tym patchu, aby pomóc walczącym w alejach w zapewnieniu sobie ochrony, a także zastanawiamy się, gdzie przyciąć siłę w dżungli (o tym za chwilę).
Będziemy aktywnie monitorować tę sytuację i zapewne pojawi się konieczność wprowadzania kolejnych korekt w przyszłych patchach.
Moc w jungli
Rioter przyznał, że obecnie wpływ junglerów na przebieg rozgrywki jest zbyt duży. Twórcy planują zmniejszyć liczbę ganków (szczególnie w early game) i ich znaczenia w grze.
Dobra wiadomość jest taka, że sytuacja jungli w kolejce jest znacznie zdrowsza i mamy nadzieję, że taka pozostanie nawet po dalszych korektach. Zła jest taka, że wpływ jungli na grę jest obecnie zbyt duży, szczególnie jeśli chodzi o szybkie gankowanie.
Zmiany żółtego talizmanu i Glewii Umbry wraz z pewnymi wzmocnieniami wieży powinny pomóc walczącym w alei trochę lepiej się bronić, ale pracujemy też nad bezpośrednim osłabieniem roli junglera.
Pojawiają się pytania o zwiększenie znaczenia farmienia w celu zredukowania liczby ganków przygotowywanych przez junglerów — zapewne lekko pójdziemy w tę stronę, ale chcemy zachować ostrożność w kwestii wszelkich działań zwiększających realną siłę tej roli. To jedne z przykładów zagadnień, jakie rozważamy, pracując nad problemami, które obecnie są związane z tą rolą.
Patrząc w przyszłość
Na końcu swojej wypowiedzi Rioter poruszył temat enchanterów oraz magów.
Myśląc o późniejszej części roku, zaczynamy przyglądać się kilku obszarom. Czas na wielkie zastrzeżenie — jak powiedziałem wcześniej, zmierzamy obecnie w stronę wysoce zaburzonej i niepewnej mety, więc nasze priorytety będą się zapewne często zmieniać w miarę pojawiania się nowych problemów. Pamiętając o powyższym, przechodzę do problemów, którymi zamierzamy zająć się latem, najwcześniej po MSI.
Przyglądamy się przedmiotom dla zaklinaczy (i ogólnie dla wsparcia) z punktu widzenia satysfakcji, jaką zapewniają. Zaklinacze mają za mało dobrych i sensownych wyborów podczas zakupów w swoich kolejnych grach. Trzeba też wspomnieć, że wspierający w ogóle nie mają zbyt wielu decyzji do podejmowania w kwestii przedmiotów, zatem ważne jest, aby te, które podejmują, były atrakcyjne. Nie wiem jeszcze, na jaką taktykę się zdecydujemy, ale rozważamy wiele możliwości.
Innym obszarem naszych analiz jest sytuacja magów na środkowej alei. Magowie od jakiegoś czasu ogólnie tracą popularność i dają mniejszą satysfakcję z gry. Wielu z nich przeszło z tego powodu do wsparcia, ale gdy pytamy graczy w ankietach o frustrację związaną z bohaterami, wspierający magowie są wskazywani wśród najbardziej frustrujących bohaterów, przeciwko którym można grać. Tematy, które w związku z tym omawialiśmy w wewnętrze, obejmują satysfakcję związaną z przedmiotami, narzędzia zapewniające ochronę dla mało mobilnych bohaterów gankowanych w środkowej alei oraz znaczenie wędrowania dla osiągnięcia sukcesu na środkowej alei.