w

Wieże z niebieskiej i czerwonej strony mapy w LoLu różnią się zasięgiem, co daje przewagę

Na czym polega różnica pomiędzy wieżami na Summoner’s Rift?


Choć w teorii strony mapy w League of Legends powinny dawać taką samą szansę na wygraną, to temat niebieskiej i czerwonej części Summoner’s Rift powraca regularnie, a gracze starają się znaleźć jak najwięcej różnic, by udowodnić, że jedna strona może mieć łatwiej.

Już dość dawno temu mówiło się o tym, że to niebieska strona wygrywa więcej gier, a ostatnio pojawił się artykuł o tym, dlaczego e-sportowcy wolą również niebieską część mapy – Dlaczego profesjonalni gracze LoLa zdecydowanie częściej wybierają niebieską stronę?.

Mówiło się również sporo o zasięgu minionów, który różnił się w zależności od koloru stworka. Przeprowadzono wiele testów polegających na walkach minionów, które miały pokazać, że jedna strona ma pod tym względem łatwiej. Teraz natomiast gracze odkryli nową ciekawostkę w tym temacie. Tym razem chodzi o wieże.

Różnica między wieżami na Summoner’s Rift

Jak wiadomo – mapa w League of Legends nie jest lustrzanym odbiciem. Nawet początkujący gracz zauważył, że jungla po obu stronach różni się, więc gankowanie np. górnej alei jest nieco inne. Kolejną zauważalną na pierwszy rzut oka różnicą jest też to, że Smok pojawia się po dolnej stronie Summoner’s Rift, a Herald czy Baron – po górnej.

Wielu początkujących woli niebieską stronę nie dlatego, że jest ona silniejsza, ale przez to, że zwyczajnie wygrywa tutaj przyzwyczajenie i obycie się z konkretną częścią mapy. To właśnie po niebieskiej stronie rozpoczyna się grę na łatwe boty czy również ją najczęściej wybierają gracze, gdy chcą coś na szybko sprawdzić w narzędziu treningowym.

ZOBACZ – Kiedy warto wrócić na piechotę, a kiedy recallować? Odpowiedź na odwieczne pytanie w LoLu

Jeden z graczy – Deathcounter0 – zauważył ostatnio, że działanie wież po obu stronach mapy nieco się różni. Chodzi dokładnie o środkową aleję. Podczas ganków, wieża po jednej stronie zaczyna go atakować, mimo że wcześniej mógł przejść tam bez problemu. W przypadku grania ze strony przeciwnej takie zdarzenie nie miało miejsca.

Gracze postanowili nieco poszperać w informacjach o wieżach i zauważyli, że jest w tym temacie parę różnic.

Inny gracz wyliczył dokładnie odległości wież od konkretnych ścian i poinformował, że:

Po czerwonej stronie dystans między wieżami jest trochę większy, co oznacza, że ​​każdy bohater, nawet Cho’Gath z maksymalnymi ładunkami, może przechodzić między wieżami bez łapania aggro.

Pojawiło się także porównanie w postaci screena, na którym dokładnie widać wspomnianą różnicę:

Dokładne odległości między wieżami, które są “bezpieczną strefą”, to 60,681 jednostek w przypadku strony niebieskiej i 252,41 jednostek po stronie czerwonej. Jak widać – różnica jest naprawdę duża, choć można jej nie zauważyć przez wiele gier (szczególnie jeśli nie zwraca się na to większej uwagi).

Jakie to ma znaczenie w czasie gry? Strona niebieska jest przez to bezpieczniejsza, ponieważ wrogi jungler nie może w tak prosty sposób zajść gracza. Po stronie czerwonej łatwiej przecisnąć się obok wieży bez zostania zauważonym i uderzonym przez nią. Midlanerzy powinni mieć to na uwadze, nawet jeśli wciąż wielu graczy nie ma pojęcia o tych różnicach.