Reklama

Dlaczego czasem w LoLu traci się więcej LP niż zyskuje? Od czego to zależy? Riot zaktualizował informacje

League of Legends

Reklama

Jak dokładnie działa system przydzielania LP? Kiedy dostaje się więcej punktów, a kiedy mniej?

Reklama


Rankedy to niezwykle ważny element League of Legends. Wielu graczy stawia na rywalizację i chce widzieć swoje postępy, które ma odzwierciedlać zdobyta ranka. Tych w grze jest naprawdę sporo, ponieważ społeczność może wspinać się po drabince od Żelaza aż po Challengera.

Czasem podróż po rangach może nie należeć do przyjemnych, ponieważ ma się wrażenie, że gra utrudnia zdobywanie kolejnych osiągnieć.

Aby lepiej zrozumieć, jak działa opracowany przez Riot system, warto pochylić się nad pewnymi zasadami, które determinują to, jaka ilość LP pojawi się na danym koncie po wygranym lub przegranym meczu. Riot zaktualizował właśnie oficjalne informacje o tym, jak działa cały system i co trzeba o nim wiedzieć.

Reklama

Punkty ligowe – jak to działa?

Punkty Ligowe (PL, lub LP w angielskiej wersji) pozwalają przemieszczać się pomiędzy rangami. Są dodawane po zwycięstwie i odejmowane po porażce. Ogólnie potrzebne jest 100 PL, aby przejść do wyższej dywizji, choć istnieją też odstępstwa od tej zasady.

Ilość zdobywanych punktów LP może się zmienić i często gracze dziwią się, że dostają ich znacznie mniej niż ich znajomi. Nie jest to jednak błąd, a celowe założenie, które ma pewne zasady, które warto wyjaśnić.

Riot postanowił wyjaśnić to w prosty sposób, dzieląc możliwości zdobywania LP na trzy kategorie.

Równe straty i zyski – MMR = RANGA

Jeśli gracz zdobywa mniej więcej tyle samo LP za zwycięstwo, ile tracisz za porażkę, oznacza to, że jego MMR i ranga są mniej więcej równe. Innymi słowy, system uznaje obecną rangę za właściwe odzwierciedlenie poziomu umiejętności.

Chcesz udowodnić, że system się myli? Wygrywaj częściej, niż przegrywasz! Z każdym zwycięstwem wzrasta zarówno twój MMR, jak i ranga, co przekłada się na powolny, stabilny wzrost. Uważaj tylko, aby nie szacować swojego potencjału względem ogólnego współczynnika zwycięstw! Jeśli twój współczynnik zwycięstw wynosi 55% i stabilnie pniesz się w ciągu kilkuset gier, ale twoje zyski PL zwalniają, oznacza to zapewne, że wcześniej twój współczynnik zwycięstw był wyższy, a obecnie zbliża się do około 50%.

Jeśli chcesz szybko piąć się w górę, musisz podkręcić tempo.

Większe zyski, mniejsze straty – MMR > RANGA

Kiedy MMR jest znacząco wyższy od rangi, system spróbuje umieścić gracza we właściwym miejscu na drabince i przyzna mu więcej nagród w LP po każdym zwycięstwie oraz odejmie mniej LP po porażce. Zwykle dzieje się tak na początku każdego sezonu rankingowego, gdyż zaczyna się swój marsz z niższej rangi niż ta z końca zeszłego sezonu. W tym przypadku MMR pozostaje dokładnie w tym samym miejscu, a więc wygrywanie pozwoli szybko piąć się w górę rang.

Gdy twój MMR i ranga się wyrównają, zaczniesz notować mniejsze przychody i większe straty w PL, aż wartości te mniej więcej się wyrównają. W tym momencie potrzebnych będzie mnóstwo zwycięstw z rzędu, aby udowodnić systemowi, że zasługujesz na wyższą rangę. Wygraj dość meczów, a zaczniesz otrzymywać więcej nagród PL, dzięki którym szybciej osiągniesz swoją rzeczywistą rangę. Dziać się tak będzie do momentu, aż twoje zwycięstwa i porażki zaczną się wyrównywać. W takim przypadku system uzna, że osiągnięto odpowiednią rangę, a przychody/straty PL zostaną wyrównane.

Mniejsze zyski, większe straty – MMR < RANGA

Choć staramy się zapewnić drużynom około 50% szansę na zwycięstwo w każdej grze, liczba zwycięstw może tego nie odzwierciedlać. I tak właśnie ma być! Możesz zaliczać serię porażek z wielu powodów. Może próbujesz nowego bohatera albo pozycję, masz na koncie dłuższą przerwę albo po prostu masz pecha?

Niezależnie od przyczyny, kilka porażek z rzędu jest sygnałem dla systemu, że ranga i MMR przestają być zgodne. Aby spróbować wyrównać tę różnicę, gracz będzie tracić więcej LP po każdej porażce, aż jego współczynnik zwycięstw się wyrówna.

Jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji, zastanów się nad przerwą albo przejdź na bardziej znanego ci bohatera.

Inne powody, dla których liczba LP może się zmieniać

Są też inne powody, dla których zyski/straty PL mogą się różnić od standardowych wielkości:

  • Ogólnosystemowy problem włącza zapobieganie porażkom, co ogranicza też zyski PL
  • Kary za brak aktywności/dezercję mogą zmniejszyć twoje PL nie tylko w grze, w której wystąpił brak aktywności, ale też w kolejnej
  • Straty PL mogą zostać przeniesione dla gier zakłóconych przez działania innych graczy (np. gdy gracz jest bezczynny, co skutkuje porażką, ty stracisz mniej PL za tę grę, a gracz bezczynny straci więcej)
  • Masz większą lub mniejszą średnią szansę wygrania pojedynczej gry ze względu na różnice w randze w jednej lub obu drużynach albo inne przewagi/niekorzyści

Riot zapewnia, że niezależnie od sytuacji, zawsze stara się, aby liczba zdobywanych lub traconych LP wydawała się uczciwa.

Reklama

Bądź na biężąco zaobserwuj oraz dołącz do naszej społeczności.

Nie przegap najważniejszych wiadomości i śledź nas na X.

Czytaj więcej