Reklama

Jak AP Ezreal całkowicie zdominował LoLa i dlaczego Riot musiał go nerfić przez kilka lat?

League of Legends

Reklama

Historia o tym, jak kilka lat temu Ezreal pod AP stał się najsilniejszym bohaterem LoLa.

Reklama


Ezreal to bohater, którego można nazwać ikoną League of Legends. Jest wszechobecny w mecie i niezwykle popularny wśród społeczności. Prawie w każdym sezonie jest silnym i skutecznym ADC na dolnej alei. Posiada wiele uwielbianych skórek, powstają z nim setki fanartów, a część jego tekstów zapadła w pamięci wielu graczom LoLa.

Pomimo tego, że bohater posiada tytuł strzelca/marksmana, jego zestaw umiejętności znacznie różni się od innych postaci tej roli. Nie jest zależny od ciosów krytycznych, zwykle nie bierze run takich jaki inni ADC (Kleptomancja), może iść pod AP, ma 4 umiejętności celowane (skillshoty), a nawet może zbudować przedmiot, który jest przeznaczony dla tanków (Iceborn Gauntlet).

Jak AP Ezreal zdominował League of Legends?

Granie Ezrealem bardziej przypomina grę magiem, w odróżnieniu od innych strzelców na dolnej alei, którzy skupiają się na autoatakowaniu. Ktoś jednak może powiedzieć: AP Ezreal nie jest tak dobry jak jego standardowy build ADC. Owszem, ma dobre przeliczniki AP, ale prędkość czyszczenia minionów jest za wolna, a skomplementowanie niezbędnych przedmiotów trwa zbyt długo.

Reklama

Postać funkcjonuje znacznie lepiej jako ADC, a kombinacja itemów Manamune i Sheen jest dla niego po prostu lepszym stylem gry we współczesnym League of Legends.

Ale dokładnie pięć lat temu, pod koniec czerwca i na początku lipca 2015 roku, AP Ezreal dominował na środkowej linii (zarówno w kolejce solo na najwyższym poziomie, jak i w rozgrywkach profesjonalnych). Jego awans na szczyt był prawie tak szybki, jak szybko spadł i został osłabiony, ale przez około miesiąc był prawdopodobnie najsilniejszym championem w grze.

Najciekawsze jest to, że cała historia była możliwa dzięki temu, co zarezerwowane jest dla junglerów – AP Ezreal na midzie używał Smite’a.

ZOBACZ – Wczesne koncepty umiejętności Nami z League of Legends. Postać mogła władać wielorybem

Moc umiejętności u AP Ezreala zawsze była czymś znaczącym. Były chwile, w których był silniejszy, ale nigdy nie był całkowicie uznawany fza troll pick. Bohater nadal działa w 2020 roku.

Jego superumiejętność – Trueshot Barrage – to ulubiony skill fanów AP Ezreala. Globalny AoE skillshot zawsze miał bardzo wysoki przelicznik AP, co pozwalało na dobre czyszczenie fal minionów, rozpoczęcie walki drużynowej sporym obiciem przeciwników, a w ten sposób można było nawet wykończyć wielu wrogów na koniec walki, gdy zostało im niewiele HP.

Według niektórych minirework Ezreala w 2018 roku był jedną z najlepszych aktualizacji wśród tych, które wydało Riot Games. Dlaczego tak uważają, jeśli wszystkie jego zmiany były niewielkie i była to głównie aktualizacja efektów wizualnych? Jego W zostało całkowicie przerobione – Essence Flux jest teraz oznaczeniem, które dalej posiada wysoki przelicznik AP (rzędu 90%) na piątym poziomie umiejętności. Mimo że nowe W, jak i jego wygląd są niesamowite, to stara umiejętność była częścią tego, co uczyniło AP Ezreala tak dobrym. Jednak aby lepiej to zrozumieć, trzeba cofnąć się aż do 2010 roku.

ZOBACZ – Dlaczego według graczy Riot zrobił duży błąd wydając Lillię przed Yone w League of Legends?

Zapewne większość graczy nadal pamięta starą wersję umiejętności bohatera. W miało solidny przelicznik AP, zadawało sporo obrażeń i zwiększało prędkość ataku sojuszników. Jednak jeśli cofnie się o 10 lat, to jego W było znacznie bardziej użyteczne dla drużyny – nie tylko zwiększało ono prędkość ataku sojuszników, ale także zmniejszało prędkość ataku wrogów i leczyło teammate’ów. Współczynnik uzdrawiania wynosił jeden do jednego, co oznacza, że ​​jeśli umiejętność zadała 500 obrażeń, to uleczyła sojuszników również o 500 punktów zdrowia w swoim AoE.

Superumiejętność Ezreala również miała przelicznik AP rzędu 100. Był jednym z najsilniejszych bohaterów zarówno jako mag, jak i hybryda strzelca – swój build mógł dostosować do tego, czego akurat potrzebował zespół.

Narzędzia, które posiadał, również były czymś niespotykanym jak na championa, który zadaje tak duże obrażenia. Aby zrozumieć, jak silnym bohaterem był, należy wspomnieć o tym, jak bardzo ekskluzywna była mobilność. Bohaterowie w tamtych czasach naprawdę rzadko posiadali mobilność na poziomie Ezreala czy Kassadina, którzy byli jednymi z najlepszych postaci we wczesnych latach Ligi.

Jedynym zbliżonym do Ezreala bohaterem był Corki za sprawą swoich obrażeń i mobilności, ale nie posiadał on tak wielu narzędzi, które służyć mogą pomocy zespołowi.

ZOBACZ – Riot chciał usunąć jedną z postaci z LoLa. Czy postacie będą usuwane w przyszłości?

Jak można się domyślić, w pierwszych latach League of Legends Ezreal był ciągle osłabiany. Gracze, którzy uwielbiali wtedy grać nim pod AP, czuli, że z czasem stawał się coraz słabszy. Jedna po drugiej mechanice w jego zestawie były albo znacznie osłabiane, albo całkowicie usuwane. Jego przeliczniki AP zostały zdruzgotane i wkrótce potem społeczność zobaczyła, jak Ezreal znajduje swój stały dom na dolnej alei na kolejne 5 lat.

AP Ezreal był w najlepszym przypadku dalej niszowym wyborem, podobnym do tego, jak postrzegany jest teraz. Wszystko to do czasu 2015 roku.

W sezonie 5 Riot miał pewien problem. Role inne niż jungla wybierały Smite’a i po raz pierwszy gracze zobaczyli to wraz z wprowadzeniem zaklęcia przedmiotu jungli – Cinderhulk. Ten nowy item  dla tanków był tak mocny w momencie dodania, że mógł samodzielnie kształtować metę przez około 10 następnych miesięcy. Bohaterowie tacy jak Sejuani, Gragas czy Nunu budowali się najwytrzymalej, jak było to możliwe, i stali się jednymi z najlepszych junglerów w grze.

Gracze dość szybko zorientowali się, że chcą więcej i doszli do wniosku, że skoro Cinderhulk jest tak silny, dlaczego nie budować więcej niż jednego. Shyvana, Renekton, Hecarim i inni bohaterowie górnej alei zaczęli brać Smite’a i Teleport wyłącznie w celu zdobycia Cinderhulka. Z dwoma potężnymi tankami na pierwszej linii w drużynie   przebicie przeciwników i dotarcie do tylnej linii stało się prawie niemożliwe. Junglerzy-tanki rządzili metą dzięki nowemu przedmiotowi, więc Riot próbował pomóc również innym leśnikom.

Przedmiot dla magów dawał 80 punktów umiejętności i 20% CDR. Tak naprawdę nie pomogło to junglerom, ponieważ nie miał żadnych pasywów przywracających manę jak inne przyszłe zaklęcia dla AP junglerów. Był to po prostu przedmiot dający statystyki, który jest w porządku, ale zarazem jest niezbyt interesujący.

Riot pomyślał więc, że jeśli przedmiot nie jest tak interesujący i nie jest wystarczająco mocny, aby wpisać się w metę, to jest to idealna okazja na ulepszenie. W patchu 5.12 gracze otrzymali Runeglaive. Niestety dla zwyczajnych AP junglerów pozycja ta nadal nie była wystarczająco dobra. Większość z nich nie dba o efekt Sheena. Niestety bohaterowie tacy jak Fiddlesticks, Karthus, Amumu czy Gragas w zasadzie nie skorzystali z tego przedmiotu i właśnie z tego powodu gracze otrzymali inną wersję przedmiotu – Runic Echoes, który znajduje się w grze do dzisiaj.

Dlaczego więc Runeglaive było istotne w historii LoLa? To właśnie dzięki niemu Ezreal zabłysnął. Najbardziej interesującą częścią Runeglaive była umiejętność pasywna, która zamieniała fizyczne obrażenia przy podstawowych atakach całkowicie na obrażenia magiczne. Jeśli połączyć to z Q Ezreala, to okazuje się, że przedmiot tworzy prawdziwego potwora.

Teraz, gdy gra się Ezrealem, mimo że Q zadaje obrażenia fizyczne, to budowanie AP jest nadal pomocne, ponieważ Q posiada przelicznik AP. Zwiększy to obrażenia, ale ostatecznie i tak będą one fizyczne. Można sobie z tym radzić, budując Lich Bane’a, dzięki któremu otrzyma się efekt Sheena w postaci obrażeń magicznych, ale nadal obrażenia te będą dzielone 50/50 na obrażenia fizyczne i magiczne.

ZOBACZ – Drużyna LoLa pozwała dziewczynę za nazwanie graczy “autystycznymi frajerami” i chęć zniszczenia LoLa

Gdy Q bohatera zadawało obrażenia fizyczne, oznaczało to, że główna stała zdolność AP Ezreala do zadawania obrażeń nigdy tak naprawdę nie korzystała tak bardzo z penetracji magii, takiej jak Buty Maga i Void Staff. Runeglaive, przekształcając wszystkie fizyczne obrażenia Q całkowicie w magiczne obrażenia, rozwiązywał ten problem.

Dodało to o wiele więcej obrażeń AP Ezrealowi, ponieważ penetracja magiczna z Void Staffa i Butów Maga była znacznie bardziej wydajna. Runeglaive miał również AoE na aktywacji Spellblade’a, co pomagało czyścić fale stworów. Na dodatek można było użyć czerwonego Smite’a w czasie pojedynku, niebieskiego, aby spowolnić przeciwnika lub nawet fioletowego, aby uzyskać więcej AoE i zwiększyć swoją wytrzymałość. Runeglaive był również znacznie tańszy od Lich Bane’a, co oznacza, że ​​nie trzeba było farmić przez 30 minut, aby być silnym.

Wszystkim, czego tak naprawdę potrzebował Ezreal, był Runeglaive.

Już następnego dnia po udostępnieniu tego patcha pod koniec czerwca 2015 gracze zaczęli rozmawiać o Ezrealu na midzie ze Smite’em. Wielu popularnych youtuberów zaczęło nagrywać filmy o nowych buildach bohatera i pokazali oni wszystkim graczom, że za pomocą nowego przedmiotu można grać nowym OP buildem. Spowodowało to gwałtowny wzrost popularności championa, jak również podbiło wskaźnik jego banów w kolejce solo Q. Ale czy bohater dotarł do rozgrywek profesjonalnych?

ZOBACZ – Kiedy rozpoczyna się wydarzenie Spirit Blossom w League of Legends?

Jego mid game był niezrównany z żadnym innym bohaterem grającym na midzie. Wszystko, co musiał zrobić, to poczekać na Runeglaive i po 10 minutach mógł zacząć carry’ować swoją drużynę. Nic więc dziwnego, że profesjonalni gracze zdobywali naprawdę imponujące KDA.

Podczas letniego splitu w 2015 roku został zbanowany w sumie 48 razy. Dla porównania wybrany na mida został aż 60 razy.

Po miesiącu destrukcji w solo kolejce i po tym, jak stał się jednym z największych przebojów miesiąca, twórcy dobrze wiedzieli, dlaczego stał się on tak silny i postanowili oni usunąć powód jego dominacji.

Runeglaive nie zamieniał już obrażeń ataku podstawowego na obrażenia magiczne, co oznaczało, że Q Ezreala musiałoby wrócić do zadawania obrażeń fizycznych, a AoE był teraz nakładany tylko na potwory z jungli. Gracze, którzy go uwielbiali i dobrze się przy nim bawili, dostali jeden miesiąc darmowego freelo. Dla tych, którzy go nienawidzili i banowali go przez cały ten czas, był to moment na odetchnięcie z ulgą.

Od połowy 2018 do początku 2019 Ezreal był powszechnie postrzegany jako budujący Manamune i Archangel’s Staff. Potem mógł zbudować Gunblade’a albo Rabadona, jeśli chciał skupić się na większej ilości AP. Dla ADC i botlanerów build ten był przez długi czas na najwyższym poziomie, ale w marcu 2019 roku możliwość budowania dwóch przedmiotów z Łzy Bogini w jednej grze nie była już dozwolona.

Obecnie AP Ezreal jest zarezerwowany dla trybów gry takich jak URF czy ARAM, chociaż nadal może działać w grach rankingowych. Jednak jest powód, dla którego jest lepszy na dolnej linii jako ADC, gdzie aktualnie dalej jest jednym z najsilniejszych bohaterów w grze. Gdy zniknęła Kleptomancja, a AP Ezreal nie był już opłacalny, champion dalej radził sobie naprawdę dobrze.

Z pewnością jest postacią, którą gracze będą obserwować jeszcze przez kilka następnych lat. Nadal będzie otrzymywał skórki i nadal będzie kochany przez tych, którzy go mainują i nienawidzony przez tych, którzy nie lubią grać przeciwko niemu.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=E2GD8N24PN0
Reklama

Bądź na biężąco zaobserwuj oraz dołącz do naszej społeczności.

Nie przegap najważniejszych wiadomości i śledź nas na X.

Czytaj więcej
Reklama
Reklama