Kierownica w F1 jest niesamowicie skomplikowana. Jakie informacje wyświetla i do czego służy?
Kierownica w bolidzie Formuły 1 nie służy wyłącznie do zmiany kierunku jazdy. Pełni również funkcję informacyjną i pozwala zmieniać pewne wartości.
Podczas wyścigu w Formule 1 kierowca musi z zawrotną prędkością pokonywać zakręty oraz toczyć bitwy ze swoimi rywalami.
Do tego muszą rozumieć i kontrolować swoją skomplikowaną kierownicę, która nie służy tylko do zmiany kierunku jazdy, ale również do operowania różnymi wartościami i odczytywania informacji o pojeździe.
Wszystko, co należy wiedzieć o kierownicy w bolidzie F1
Kierownica w Formule 1 jest najważniejszym narzędziem operacyjnym dla zawodników. Oderwanie od niej rąk byłoby niezwykle niebezpieczne i mogłoby spowodować nawet utratę życia. Kierowcy mogą na niej regulować odchylenie hamulców i dyferencjału przy pomocy przepustnicy. Ponadto pozwala na poruszanie się między „MODE PUSH”, używany zwykle w ostatnim zakręcie, oraz „MODE RACE”, uruchamiany, gdy zawodnicy ustawiają się do startu.
Typowa kierownica w Formule 1 pokazuje oczywiście aktualną prędkość, czas ostatniego okrążenia, czas okrążenia do okrążenia referencyjnego, bieg, na którym znajduje się bolid oraz procent naładowania akumulatora w systemie hybrydowym i temperaturę opon.
Wyświetlane dane oraz oczywiście sama kierownica mogą nieco różnić się między bolidami, gdyż każdy zespół posiada swój własny interfejs. Ten jest często dostosowany pod uznanie zawodników, aby był dla nich jak najwygodniejszy.